6 tips voor een goede blog - ANP

6 tips voor een goede blog

6 tips voor een goede blog

Door het toenemende media-aanbod is het voor organisaties steeds moeilijker om hun doelgroep op een traditionele manieren te bereiken. Hoe onderscheidt u zich toch van al uw concurrenten? Door uw eigen verhaal te laten horen, op uw eigen unieke manier, via meerdere kanalen. Zes tips voor een succesvolle blog. 

Een goede voorbereiding is de halve blog. Voor u achter uw pc, laptop of tablet kruipt om uw blog te gaan schrijven, lees u dan in met deze zes tips:

1.Bepaal uw doelgroep

Bepaal, voor u ook maar een letter intypt, voor wie u gaat schrijven. Verplaats u in deze personen of bedrijven. Wat is voor hen relevant? Tegen welke problemen lopen ze aan? Hoe spreekt u hen aan? Weet wat er speelt in uw branche en speel hierop in. Ga te rade bij andere bloggers in uw sector om te kijken hoe zij het doen (alleen om van te leren uiteraard, niet om ze te kopiëren!).

2. Focus op content

Zorg dat de inhoud relevant is. Niet voor u maar voor uw doelgroep. Kom met oplossingen voor hun problemen, geef tips voor hun bedrijfsvoering. Uiteraard is uw content uniek en niet gestolen van andere websites of blogs!

3. Val niet in de PR-kuil

Het is heel verleidelijk te gaan schrijven vanuit uw organisatie en uw product (dat is immers fantastisch). Dit mag u doen, maar presenteer de informatie op een objectieve manier. Zorg dat uw blog geen salespitch wordt. Uw klanten en relaties trappen hier echt niet in. Presenteer uzelf als deskundige die zijn klanten oprecht van dienst wil zijn en bovendien als geen ander weet waar hij over praat.

4. Ga de dialoog aan

Geef uw lezers de kans te reageren en reageer weer op hun reacties. Op deze manier raken ze oprecht betrokken bij u. En die betrokkenheid is onbetaalbaar. Vraag uw lezers ook eens wat ze graag zouden willen zien op uw blog. En lever dit vervolgens.

5. Schrijf begrijpelijk en foutloos

Zorg dat u niet verzandt in moeilijk jargon. Schrijf helder. Laat uw teksten even door iemand nakijken (liefst door iemand van buiten uw organisatie) om te checken of die de inhoud begrijpt. Hoe prettiger leesbaar u schrijft, hoe meer lezers u bindt. Spelfouten zijn uit den boze. Ook al is schrijven misschien niet uw vak, het komt onprofessioneel over. Zorg verder voor voldoende witruimtes en tussenkoppen om de leesbaarheid te verbeteren.

6. Hou vol!

Geef niet te snel op. Geef uw blog tijd om te groeien en trouwe volgers te vergaren. Post regelmatig zodat uw lezers steeds een reden hebben om terug te komen én om hoog in Google te blijven scoren.

Liever uitbesteden?

Het schrijven van een goed blog kost veel tijd, om over een goede verspreiding van het blog nog maar te zwijgen. Het ANP neemt u deze zorgen graag uit handen met brandblog. Een brandblog is een zakelijke blog uit naam van de organisatie, die het imago en de identiteit krachtig weerspiegelt. Slaat de blog aan, dan is het een goede manier om uw naamsbekendheid te vergroten, het gesprek aan te gaan met uw klanten en relatie, en naam te vergaren in de door u gewenste niche. Goede brandblogs hebben de neiging ‘zichzelf’ te verspreiden via sociale media en andere internetkanalen en op deze manier een nog groter bereik te halen.