Aan de basis van het nieuws. Sinds 1934.

Aannames en onjuistheden worden in de huidige maatschappij steeds vaker gebruikt als ‘bron’ voor nieuws. Daarom is het, juist nu, van belang dat je kunt vertrouwen op een onafhankelijke bron die op transparante wijze betrouwbaar nieuws levert. Dat doet het ANP.

 

Aan de basis van het nieuws.

Sinds de oprichting in 1934 maakt het ANP zich hard voor feitelijk gecheckt nieuws vanuit één onafhankelijke bron, zodat elk medium hierop kan bouwen. Van radioberichtgeving in de jaren 30 en de oprichting van een eigen beeldbank in 1946, tot de komst van het internet in de jaren 90. Nieuws consumeren verandert vanaf dat moment en online nieuwsverspreiding wordt de norm.

Nu is het ANP een innoverend nieuwsbedrijf, dat aan de slag gaat voor iedere organisatie die nieuws wil benutten.

Nieuws om optimaal te benutten.

Van tekst tot video: het nieuws komt in vele vormen waar jij op kunt bouwen. Gebruik deze feiten als basis voor je berichtgeving, de groei van je organisatie of het vormen van je nieuwe strategie. Ook het ANP maakt zich klaar voor nieuwe vormen van nieuwsvoorziening dat zich aanpast aan ieder medium waar je het consumeert. Van AI en robotjournalistiek tot podcasts. 
 

Feitelijke juistheid gegarandeerd.

Dagelijks gaan er 250 medewerkers voor je aan de slag met de basis van het nieuws. Teams van researchers en redacteuren checken de binnenkomende ontwikkelingen, geruchten, tips, persberichten, andere mediaberichten, verifiëren dit bij de betreffende instanties of personen en maken het als bericht pas voor jou beschikbaar als de feitelijke juistheid gegarandeerd wordt. Eerder komt het niet bij je terecht.

 

95 procent

van Nederlands media bouwt op het ANP

100 miljoen

foto's staan in de database van het ANP

250 nieuwsberichten

zijn dagelijks te gebruiken

600 fotografen

uit Nederland leveren aan het ANP

Zo komen we aan het nieuws

Een deel van het nieuws is aangekondigd; denk aan demonstraties en gebeurtenissen in de politiek. De ANP-verslaggevers vergaren verder zelf nieuws door het land in te trekken. Daarnaast krijgen we veel tips en persberichten binnen. Ook werkt het ANP met buitenlandse persbureaus die ons van nieuws voorzien. Ten slotte speuren we handmatig en met speciale tools sociale media af voor opvallende berichten.

 

Vandaag de dag bouwt 95% van de Nederlandse media elke dag op het ANP.

 

Hoe het ANP de feitelijke juistheid garandeert

Voor het ANP is het essentieel dat de berichten die je van ons krijgt gecontroleerd, en daarmee feitelijk en betrouwbaar zijn. Daarom nemen we soms iets langer de tijd om een bericht, dat we bijvoorbeeld via social media hebben ontvangen, te controleren. Zo weet je zéker dat wat wij zeggen, ook waar is.

 

Aan de slag met het nieuws.

Het nieuws zelf benutten? Stel een nieuwsbrief samen met actuele berichten, verrijk je website met foto's en een op je branche afgestemde nieuwsfeed of analyseer en monitor je campagnes en publicaties.

Diensten

Het ANP maakt het nieuws bruikbaar voor jou. Denk aan een handig overzicht met belangrijke nieuwsevents of kant-en-klare nieuwsfeeds.

Meer over diensten
Pakketten

Bundel onze diensten en verras je doelgroep met relevante nieuwsberichten, verhoog je engagement en zet je organisatie op de kaart als autoriteit.

Meer over pakketten
Kennis

Ontdek hier wie de gezichten zijn achter de organisatie, hoe bedrijven groeien met het ANP of ga zelf aan de slag met tips.

Meer over kennis
Educatie

Met onze workshops leer je meer over beeldredactie of het schrijven van persberichten. Een rondleiding geeft je een kijkje achter de schermen.

Meer over educatie