Tip

Mediamonitoring en nieuws forecasting: wees als bedrijf altijd op de hoogte van nieuws

Mediamonitoring en nieuws forecasting: wees als bedrijf altijd op de hoogte van nieuws
Door Loretta Mulders · 22 Apr 2021
ANP / Eloisa Ramos

In welke branche jij je ook bevindt, je kunt het laatste nieuws altijd voor je laten werken. Maar hoe levert actief bezig zijn met het nieuws een positieve bijdrage aan je bedrijfsvoering? Ook wanneer jouw bedrijf of branche geen directe link heeft met het medialandschap is nieuws van toegevoegde waarde. Op de hoogte zijn van relevant nieuws levert je namelijk altijd iets op.

Nieuws voor je laten werken

Als organisatie is het van belang jouw mediamonitoring goed op orde te hebben. Je wil bovenop het nieuws zitten omdat je op deze manier trends en ontwikkelingen kunt opmerken die voor jouw bedrijf of branche belangrijk zijn. Je hebt grip op hoe er over jouw organisatie of merk gedacht en geschreven wordt. Het stelt je in staat om te reageren op het nieuws van de dag en je bent er snel bij wanneer er kritiek is maar ook wanneer je geprezen wordt. In de ideale situatie lever je als organisatie een bijdrage aan de dagelijkse nieuwsstroom door zelf berichten te schrijven en versturen. Door dichtbij de nieuwsbron te zitten en je op hetzelfde niveau te begeven als de journalisten, ben jij in staat het nieuws voor jou te laten werken.

"Door dichtbij de nieuwsbron te zitten begeef je, je op hetzelfde niveau als de journalisten"

"Door dichtbij de nieuwsbron te zitten begeef je, je op hetzelfde niveau als de journalisten"

Hoe dan?

Hoe vind je dan het laatste nieuws met een meerwaarde voor jouw bedrijf?  Wat doe je er vervolgens mee? We focussen op twee manieren van nieuws vergaren: media monitoring en nieuws forecasting.


Media monitoring

Met een media monitoring-dienst houd je voornamelijk een ‘helicopterview’ om te zien wat er over jouw organisatie, domein, branche of concurrent wordt geschreven en besproken.  Omdat je in staat bent te filteren op specifieke zoektermen en bronnen, komt precies het nieuws bij je binnen waar jij iets aan hebt. Ook wanneer de berichtgeving niet positief is, is het (juist!) belangrijk om hiervan op de hoogte te zijn zodat je hier snel op kunt reageren. Als er trends ontstaan binnen jouw domein, zoals rondom duurzaamheid, gezondheid of mobiliteit, ben je als eerste op de hoogte. Met deze brede blik houd je grip op jouw merk en campagnes. Zo speel je met je communicatiestrategie in op belangrijke ontwikkelingen en opinies.

Er zijn verschillende mediamonitoring-tools op de markt. Bij de een ligt de nadruk op het monitoren van social media, bij de ander draait het meer om het analyseren van merkpositionering. ANP360+ biedt een breed portfolio aan nieuwsbronnen. Waaronder landelijke bladen en online bronnen als de Volkskrant en NU.nl maar ook radio en televisieprogramma’s. De tool heeft de mogelijkheid om de enorme stroom aan artikelen geautomatiseerd of handmatig te (laten) filteren tot de belangrijkste berichten en via een nieuwsbrief gemakkelijk te verspreiden. Zo zijn alle stakeholders op de hoogte.

Nieuws forecasting

Waar je bij mediamonitoring reageert op artikelen, analyses en opinies, sta je met nieuws forecasting op hetzelfde niveau als de journalisten. Je begint bij de bron van de nieuwsberichtgeving en kunt vanuit daar bijvoorbeeld zelf stukken schrijven en publiceren, een persbericht versturen of bepaalde besluiten nemen.

Wanneer je aangesloten bent op de forecasting-dienst realtime nieuws zit je bovenop het nieuws. Het nieuws dat het ANP als persbureau levert is snel, onafhankelijk, transparant en altijd gebaseerd op feiten. De berichten die jij binnen krijgt wanneer je aangesloten bent op realtime nieuws zijn dezelfde berichten die journalisten ontvangen. Ook heb je inzicht in dezelfde nieuwsagenda. Nieuwsmedia gebruiken de berichten van het ANP als bouwstenen voor hun eigen berichtgeving.

Beginnen bij de bron stelt je als bedrijf in staat om de nieuwsstroom voor te zijn in plaats van er alleen op te kunnen reageren: jij hebt het nieuws al voordat het op sites, tv, radio of in de krant verschijnt. De uitkomst van een rechtszaak kan bijvoorbeeld van grote invloed zijn op jouw bedrijfsvoering. Net als het verloop van de beursgang van een concurrent of berichtgeving over een reorganisatie. Voordat redacteuren bij kranten en talkshows het nieuws oppakken en verspreiden, kun jij al communiceren en zo je reputatie managen.

"De nieuwsstroom voor zijn in plaats van er alleen op kunnen reageren: jij hebt het nieuws al voordat het op sites, tv, radio of in de krant verschijnt"

"De nieuwsstroom voor zijn in plaats van er alleen op kunnen reageren: jij hebt het nieuws al voordat het op sites, tv, radio of in de krant verschijnt"

De verschillen op een rij:

Mediamonitoring

- Reageren op het nieuws
- Je zit ‘achter’ het nieuws
- Je ontvangt artikelen als ze zijn gepubliceerd
- Verschillende bronnen

Nieuws forecasting

- Grip op het nieuws
- Je zit ‘voor’ het nieuws
- Je hebt inzicht in nieuwsfeiten voor de media hebben gereageerd
- Vestig je als autoriteit door in te haken op nieuwsgebeurtenissen
- De bron is ANP

Thought leadership

De vraag waarom je als bedrijf het nieuws voor zou willen zijn is heel makkelijk te beantwoorden: als jij het niet doet, doen anderen het voor jou. Door dichtbij de bron van het nieuws te opereren kun je intern snel schakelen en je communicatiestrategie aanpassen, persberichten versturen of je contentplanning invullen, bijvoorbeeld. Of je nou wil inspelen op het nieuws van de dag, berichten over jouw bedrijf, of juist op een bepaald thema wil inhaken; jij bent als eerste op de hoogte en je kunt je dus als thought leader en expert positioneren. 

Wanneer je als bedrijf vaak van je laat horen in het maatschappelijke debat, staan de media straks bij jou op de stoep om een quote op te halen. Zoals ANP-hoofdredacteur Freek Staps schrijft in zijn artikel over nieuwswaarde: “De kracht zit (...) in de herhaling. Hoe meer ze opgevoerd worden als expert, hoe meer hun expertise op waarde wordt geschat”.

Meer mediamonitoring

Met de mediamonitoring tool ANP360+ weet je precies waar, wanneer en hoe vaak er over jouw organisatie (of die van je concurrent) door nieuwsmedia is geschreven en gesproken.

Ontdek ANP360+

Meer nieuws forecasting

Wil jij toegang hebben tot het nieuws voordat het op sites, tv, radio of in de krant verschijnt? Met realtime nieuws ontvang jij dezelfde berichten als de journalisten.

Ontdek realtime nieuws
Loretta Mulders
Loretta Mulders
loretta.mulders@anp.nl

Contact

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden