Case

Essent pakt zijn rol in duurzaamheid met een ANP-nieuwsfeed

Door Niels Bersma · 05 Feb 2020
Windpark Noordoostpolder. Foto: Siebe Swart
Windpark Noordoostpolder. Foto: Siebe Swart

Zoals het ANP Nederland sinds 1934 van nieuws voorziet, levert Essent sinds 1909 energie, als een van de grootste leveranciers van Nederland. Als gevolg van de klimaatuitdagingen, pakken energiebedrijven hun rol in verduurzaming. Hoe communiceer je als energiebedrijf dat je niet alleen energie levert, maar ook een partner bent, die helpt gebouwen te verduurzamen? Essent koos ervoor om dit te doen door met kwalitatief nieuws klanten op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen.

Dag en nacht nieuws aanbieden

Vanuit het klimaatakkoord zijn er doelstellingen geformuleerd om de samenleving in 2050 CO2-vrij te krijgen, door duurzamer gebruik van energie te stimuleren. Als marktleider op de Nederlandse energiemarkt heeft Essent een belangrijke rol in deze energietransitie, maar verduurzaming is voor veel mensen nog een abstract begrip. Om het bewustzijn onder consumenten en bedrijven te kunnen vergroten, is het van belang dat Essent de laatste ontwikkelingen kan delen met klanten. Ronald Sutmuller, senior communicatieadviseur van Essent: “Zo ontstond al snel de vraag: Hoe kunnen we efficiënt, dus zonder een hele redactie te hoeven samenstellen, dag en nacht en in de weekenden betrouwbaar nieuws op het gebied van duurzaamheid aanbieden en een verbinding maken met onze visie, producten en diensten?”

Duurzaamheidsfeed

Met een nieuwspagina over duurzaamheid wil Essent mensen, bedrijven en NGO’s inspireren door te tonen welke mogelijkheden er allemaal bestaan in de wereld van duurzame energie. Dergelijk nieuws en bijbehorend beeldmateriaal wordt gemaakt en aangeleverd door een speciaal opgerichte duurzaamheidsredactie binnen het ANP. Essent heeft echter geen invloed op de inhoud van de berichten. Matthijs Seilberger van ANP: “ANP werkt volstrekt onafhankelijk. We leveren dus nieuws over duurzaamheid aan bij Essent, maar we bepalen zelf wat er in de nieuwsberichten staat, precies zoals we dat bij het ‘reguliere’ nieuws ook doen.”

Essent en ANP

Essent en ANP werken al langer samen. Toen de thematische nieuwsfeed ontwikkeld werd, was Essent één van de eerste klanten aan wie de case werd gepitcht. Met behulp van de feedback van Essent, kon het ANP het juiste product creëren.

Hoe kunnen we efficiënt en op elk moment betrouwbaar nieuws aanbieden?

— Ronald Sutmuller, senior communicatieadviseur van Essent

Een ANP partnership was bij Essent dan ook een logische stap voor iedereen. Sutmuller: “We vroegen ons in het begin wel af: Wat krijgen we precies en wat kunnen we ermee? Toch is de taal die het ANP en Essent spreekt hetzelfde, dus toen het voor iedereen duidelijk was welke richting we moesten kiezen, was de nieuwsfeed al snel een feit.”

Over de toekomst is Sutmuller positief gestemd: “We zullen het nieuws delen op de social media kanalen en gaan in de toekomst nieuwsbrieven met dit nieuws versturen. Over een maand ontmoeten we het ANP weer om te kijken of alles verloopt zoals we hadden verwacht.”

Om het nieuws op de effectieve manier te implementeren is gekozen voor contentplatform PressPage. Presspage zorgt voor SEO optimalisatie, sociale push en distributie van de content naar de inbox van abonnees.

ANP Partnerships biedt organisaties de mogelijkheid om gebruik te maken van het nieuws van ANP. Naast bijna alle Nederlandse nieuwsmerken, bieden ook onder andere Pon (importeur van Volkswagen) en Weeronline ANP-content aan via hun kanalen.

Niels Bersma
niels.bersma@anp.nl

Contact

Neem contact op

Meer weten? We beantwoorden je vragen op werkdagen van 10:00 tot 17:00 uur.

070 414 14 14
Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden