Case

Weeronline claimt autoriteit met onafhankelijke en journalistieke content

Weeronline claimt autoriteit met onafhankelijke en journalistieke content
Door Nana van Dijk · 09 Dec 2019

Hoeveel schade heeft die zware hagelbui van gisteren aangericht? Op welke evenementen geniet je dit weekend van het weercijfer 10? Kunnen mensen met hooikoorts beter binnenblijven? Stuk voor stuk vragen die Weeronline beantwoordt. Het delen van relevante content gericht op weer en klimaat zorgde ervoor dat Weeronline zich (weer) de grootste kan noemen.

In een maatschappij waarin steeds meer mensen reclamemoe zijn, onderscheiden bedrijven zich door kwalitatieve content aan te bieden. Martijn Bennis, algemeen directeur bij het ANP: “Veel bedrijven hebben een groot bereik en zijn een relevante nieuwsbron voor hun doelgroep. Every company is a media company, tegenwoordig. Het ANP levert hen graag onafhankelijk nieuws in de vorm van tekst, foto en video.”

Weercontent voor 95 procent van de Nederlandse media
De onafhankelijke weerdata van Weeronline is ook interessant voor andere mediaklanten van het ANP. Daarom biedt het ANP hen de data en weerberichten van Weeronline kant-en-klaar aan. Via het ANP-net en de ANP-App heeft 95 procent van de Nederlandse media toegang tot deze weercontent. Weerinformatie is bovendien een belangrijk onderdeel van de meeste radiobulletins. Zo maken 100% NL, SLAM FM en 23 lokale radiostations inmiddels gebruik van de weersvoorziening.

"Met het ANP produceren wij nu op veel grotere schaal content en bereiken we het merendeel van alle media in één klap."

"Met het ANP produceren wij nu op veel grotere schaal content en bereiken we het merendeel van alle media in één klap."

— Jan-Willem Sieveking, Managing Director Weeronline

Krachten gebundeld
Matthijs Seilberger, account manager bij het ANP: “Het ANP levert snel en onafhankelijk weernieuws aan klanten dankzij de expertise en data van Weeronline. Weeronline wordt hierin als bron genoemd, waardoor hun bereik enorm toeneemt. Door krachten te bundelen ontwikkelden we een betrouwbare weervoorziening waarvan veel partijen profiteren.”

Maar het blijft niet bij Weeronline alleen – veel organisaties en merken nemen de rol van media-uitgever op zich en bedienen consumenten met betrouwbaar nieuws binnen hun eigen branche. Van mobiliteit tot ondernemerschap, gezondheid, duurzaamheid en meer. Zo blijven zij actueel en vergroten ze hun autoriteitspositie binnen de sector. Het resultaat? Meer engagement, meer zichtbaarheid en betere vindbaarheid, en dus meer traffic en conversie naar eigen sales.

Weeronline als autoriteit
“Als het gaat om het bereiken van onze doelgroep is het belang van goede en relevante content de laatste jaren flink toegenomen”, vertelt Jan-Willem Sieveking, Managing Director Weeronline. “Voor ons was het belangrijk om onze autoriteitspositie terug te winnen en – in de ogen van de consument – weer de grootste consumentensite op het gebied van weer en klimaat te worden.”

Foto door Remko de Waal

Het ANP ontwikkelde daarom speciale nieuwsproducties binnen relevante thema's. Weeronline kan hierdoor een breder domein claimen dan het welbekende veertiendaagse weerbericht. Sieveking: “Voorheen deden we alles zelf, van het schrijven van nieuwsbulletins tot de publicatie ervan. Met het ANP produceren wij nu op veel grotere schaal content.”

Een unieke wederzijdse samenwerking
Het ANP biedt samenwerkingen op maat aan organisaties. Zo verzorgde een speciaal aangestelde ANP-redactie de nieuwsproductie voor Weeronline. De productie bestaat uit twee contentstromen, altijd voorzien van bijpassend beeld: weersverwachtingen op basis van de meteorologische data van Weeronline en dagelijks nieuws over weer en klimaat, op basis van gebeurtenissen in binnen- en buitenland.

Sieveking: “De keuze voor het ANP was snel gemaakt. Als grootste Nederlandse persbureau is het ANP de enige partij die nieuwsvoorziening op deze schaal aanbiedt. Daarnaast bereiken we met deze content het merendeel van alle media in één klap. Bovendien weten de specialisten van het ANP hoe ze nieuws op een relevante en betrouwbare manier brengen.”

Een groei van 396 procent
Inmiddels is Weeronline (weer) de grootste op het gebied van weer en klimaat. De nieuwsblog, waar de ANP content leading is, haalde in de topmaanden ruim 5,5 miljoen bezoekers en leverde 3 miljoen artikelviews op - een groei van maar liefst 396 procent. Dankzij de verbeterde zichtbaarheid blijven bestaande gebruikers bovendien aan het merk verbonden.

Ook in de toekomst hopen het ANP en Weeronline nauw te blijven samenwerken. Seilberger: “Elke maand evalueren we met Weeronline wat er werkt en wat niet. Zo zorgen we er samen voor dat we het maximale uit deze speciale samenwerking halen.”

Nana van Dijk
Nana van Dijk
nana.van.dijk@anp.nl

Contact

Neem contact op

Meer weten? We beantwoorden je vragen op werkdagen van 10:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden