Tip

Waarom influencers op Twitter een goede nieuwsbron zijn

Door Nana van Dijk · 09 Dec 2019

Influencers zijn niet alleen jonge bloggers, YouTubers of Instagrammers. Op social media zijn influencers personen, organisaties of instellingen die opinies of attitudes over actuele onderwerpen kunnen beïnvloeden. Bijvoorbeeld journalisten, vloggers, politici en experts. Twitter is daarom een ideaal platform om influencers te volgen.

Twitter is laagdrempelig en zorgt voor razendsnelle communicatie. Mensen stellen er vragen, delen actuele kwesties, wisselen ervaringen uit, reageren op berichten en brengen deze onder de aandacht van anderen. Er wordt veel gedeeld, zoals blogs en artikelen, en er is discussie tussen journalisten, politici en opiniemakers. Dat levert nieuws op.

In Nederland alleen zijn 2,5 miljoen Twitter-accounts geregistreerd. Dagelijks zijn ruim 900.000 Twitteraars actief. Het goede nieuws? Wereldwijd is het aantal Twittergebruikers stijgende.

"Influencers zijn een goede informatiebron. Vaak zijn ze autoriteit in een bepaald vakgebied."

— Ina Schoorl, Client Services/Informatiespecialist bij het ANP

Twitterinfluencers monitoren
Twitter is in principe openbaar en daardoor goed te monitoren. Bij meer afgeschermde platforms zoals Facebook en Instagram is dat lastiger. Daardoor is Twitter erg geschikt als nieuwsbron voor in een mediamonitoringstool. De volgersanalyse van een influencer biedt daarnaast de mogelijkheid om in contact te komen met nieuwe mensen en levert nieuwe inzichten op.

Influencers zijn een goede informatiebron. Vaak zijn ze autoriteit in een bepaald vakgebied en geven ze handige verwijzingen naar belangrijke bronnen die je anders niet zo makkelijk vindt. Of ze geven tips die tot nieuwe inzichten leiden bij een onderzoek.

Ook voor marketingdoeleinden en voor reputatiemanagement is het interessant om influencers te volgen. Hun posts over en reacties op organisaties geven een goed inzicht in het sentiment van de berichtgeving. Zo kan er tijdig bijgestuurd worden.

Twitterinfluencers in ANP360+
Onze monitoringstool ANP360+ bevat een selectie van toonaangevende Twitterinfluencers, geselecteerd door een team informatiespecialisten. De accounts zijn ingedeeld op onderwerpen zoals Economie en Financiën – Kunst en Cultuur – Gezondheidszorg – Europa – Food en Horeca, en vakgroepen zoals Journalisten, Bekende Nederlanders en bloggers & vloggers.

Dagelijks voegen we nieuwe influencers aan ANP360+ toe. De tool toont alleen de tekst van een bericht. Klik je door naar het originele bericht, dan zijn foto’s en filmpjes ook zichtbaar. Interessante tweets selecteer je in de nieuwsbrievenmodule van de applicatie.

Als gebruiker van ANP360+ influencers aandragen die voor jou belangrijk zijn? Ook dat is mogelijk. Dankzij de handige filterfunctie krijg je bovendien alleen de relevante influencers te zien. Zo bouw je met ons de perfecte collectie influencers en blijf je altijd op de hoogte.

De Twittervogel
Volgens de ontwerper van het Twitterlogo, Douglas Bowman, is het ontwerp van de Twittervogel gebaseerd op de mountain bluebird, of de bergsialia.

Nana van Dijk
nana.van.dijk@anp.nl

Contact

Neem contact op

Meer weten? We beantwoorden je vragen op werkdagen van 10:00 tot 17:00 uur.

070 414 14 14
Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden