Blik op het ANP

Zo ontstond het ANP

Zo ontstond het ANP
Door Nana van Dijk · 05 Dec 2019
Overzicht van de telexkamer van het persbureau ANP in Den Haag in 1949.

Het Algemeen Nederlands Persbureau is het grootste persbureau van Nederland en staat sinds 1934 aan de basis van het nieuws. Het doel? Onafhankelijk en feitelijk gecheckt nieuws leveren.

In de beginjaren van de radio in Nederland werd de nieuwsvoorziening verzorgd door het Persbureau M.S. Vaz Dias. De Nederlandse dagbladen maakten zich in die tijd zorgen over het feitelijke monopolie dat de grote particuliere persbureaus hadden, en streefden naar het opzetten van een nationaal persbureau zoals dat in vele andere Europese landen gebruikelijk was. Daarop werd op 11 december 1934 de stichting Algemeen Nederlands Persbureau opgericht door de Nederlandse Dagbladpers (NDP), waarin toen 92 kranten verenigd waren. Zo krijgt Nederland een efficiënt centraal persbureau.

Het ANP controleert de feiten en verspreidt relevante, gecheckte nieuwsberichten door heel Nederland. Het ANP levert inmiddels ook diverse diensten aan bedrijven buiten de media zoals het distribueren van persberichten of het monitoren van nieuws. 

Het ANP in oorlogstijd
Ook heeft het ANP een samenwerkingsverband met een aantal andere persbureaus, de G39. De G39 wordt opgericht in 1939, vlak voor de Tweede Wereldoorlog. Leden van de G39 zijn onder meer Oostenrijk (APA), België (Belga), Denemarken (Ritzau), Finland (STT), Nederland (het ANP), Noorwegen (NTB), Zweden (TT) en Zwitserland (SDA/ATS).

Hoewel het ANP altijd onafhankelijk is, kan dat niet tijdens de Tweede Wereldoorlog. In 1940 komt het ANP dan ook in handen van de Duitse bezetter. Het mag geen ‘Duitsland-vijandige berichten’ verspreiden en moet alle joodse medewerkers ontslaan.

Revolutionaire mediatransitie
Vanaf het moment dat het ANP wordt opgericht, maakt het een complete technologische transitie door. Van telex in 1933, radio in 1935 en de oprichting van ANP Foto in 1946 na de oorlog, om te concurreren met de inmiddels vele oprukkende fotodiensten. Met de komst van de computer in de jaren 60 en 70 is het mogelijk om steeds meer en sneller berichten te verspreiden.

In 1993, als de eerste Nederlandse internetprovider het internet voor het grote publiek ontsluit, maakt ook het ANP zich klaar voor een volledig nieuwe manier van nieuwsconsumptie. Online wordt de norm. Daarnaast worden diverse radioberichten en fotocollecties gedigitaliseerd.

De fotoredactie van het ANP in Amsterdam in 1994.

Vrij bewegen op de markt
De Stichting ANP wordt in 2001 een BV en is vervolgens achtereenvolgens in handen van NPM Capital en V-Ventures, het investeringsbedrijf van Vereniging Veronica. In maart 2018 wordt het ANP onderdeel van Talpa Network, het mediabedrijf van John de Mol.

Vlak daarna neemt het ANP het fotobureau Hollandse Hoogte over, wat zorgt voor een collectie van bijna 100 miljoen foto's. Het ANP behoudt steeds zijn bijzondere en onafhankelijke positie als persbureau in Nederland.

Talpa Network verkoopt het ANP in 2021 aan maatschappelijk investeerder Chris Oomen, de voormalige topman van DSW. Chris Oomen koopt het ANP vanuit zijn wens om het persbureau voor de lange termijn continuïteit te bieden.

Bekijk hoe de redactie van het ANP met de tijd veranderde:

Nana van Dijk
Nana van Dijk
nana.van.dijk@anp.nl

Contact

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Nana van Dijk
Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden