Tip

Deze onderdelen mogen niet ontbreken in je fotobriefing

Deze onderdelen mogen niet ontbreken in je fotobriefing
Door Franca Grimbergen · 25 Aug 2021
Foto: ANP / Westend61

Je hebt foto’s nodig voor een campagne, brochure of ander communicatiemiddel. Je schakelt hiervoor een fotograaf in, en denkt de fotograaf in kwestie goed geïnstrueerd te hebben. Totdat je het eindresultaat ontvangt: dit zijn niet de foto’s die je in gedachte had. Daarnaast ook niet volgens de afspraken die je had gemaakt. Daarom is het altijd verstandig om al je wensen en afspraken te verzamelen in een fotobriefing. Een goede briefing is de basis voor een mooi eindresultaat, daarom een lijstje met onderdelen die niet mogen ontbreken op je volgende briefing.

Wat is het doel van de fotografie?

Waar wil je de foto’s voor gebruiken? Welke boodschap wil je met de beelden overbrengen? Vragen die essentieel zijn voor de fotograaf (en voor jou). Op basis van het doel kan de fotograaf meedenken over het in beeld brengen van de personen of het onderwerp. Denk daarbij ook aan de doelgroep, voor wie zijn de foto’s bedoeld? Wie wil je met je foto’s aanspreken? Een 60-plusser spreek je nou eenmaal met een ander beeld aan dan een millennial. Ga online op zoek naar voorbeelden van beelden die je mooi vindt en goed passen bij de doelgroep die je wilt bereiken. Maak van deze foto’s een moodboard. Dit is een handige manier om je wensen in beeld te brengen en je boodschap visueel te laten zien aan de fotograaf.

Waar ga je de fotografie voor gebruiken?

Ga je het beeld gebruiken voor een campagne, een brochure, voor je website of social media? Voor elk medium zijn bepaalde vereisten, houd daar dus rekening mee. Ga je het beeld staand of liggend gebruiken? Of heb je juist vierkant beeld nodig? Communiceer dat goed.

"Maak je gebruik van modellen? En wil je de foto's commercieel gebruiken? Zorg er dan voor dat je goede afspraken maakt."

"Maak je gebruik van modellen? En wil je de foto's commercieel gebruiken? Zorg er dan voor dat je goede afspraken maakt."

Wie worden er gefotografeerd? 

Wanneer je voor je shoot gebruik maakt van modellen, zorg dan dat je goede afspraken hebt gemaakt. Zeker wanneer je de foto’s commercieel wilt gebruiken. Deze afspraken regel je met een quitclaim. Door het tekenen van dit formulier geven de geportretteerden toestemming om de foto’s commercieel te gebruiken. Beelden waarvan de portretrechten goed zijn geregeld noemen we model released beeld. Wanneer je met een een modellenbureau werkt, zijn dit soort afspraken vaak al gemaakt. Goed om dit van tevoren wel even na te vragen, zo sta je op de dag van de shoot niet voor verrassingen. Check gelijk ook of het fotograferen op de locatie toegestaan is en leg dit schriftelijk vast.

Hoeveel foto’s heb je nodig en wanneer?

Communiceer op je briefing hoeveel foto’s je nodig hebt. Er zit nogal een verschil tussen het maken van vijf of honderd foto’s. Dit heeft uiteraard te maken met budget dat je beschikbaar hebt voor de shoot. Vermeld op de briefing wanneer je de foto’s nodig hebt. Deze deadline is fijn als er enige tijdsdruk achter het opleveren van de foto’s zit vanwege een persbericht of lancering van een nieuw product. Ook wanneer deze tijdsdruk er niet is, is het vastzetten van een deadline een goed idee. Op deze manier weet iedereen waar hij of zij aan toe is en is er nog ruimte om te overleggen met de fotograaf voor het eventueel maken van meer beeld.

Vergeet de praktische informatie niet

En dan tot slot, voor de hand liggend maar daarom niet onbelangrijk, is praktische informatie over de shoot als datum en tijd, het adres en de locatie. Vergeet ook niet van tevoren de parkeermogelijkheden te checken. Ook belangrijk: gegevens van de contactpersoon. Het is slim om ervoor te zorgen dat er iemand namens jullie aanwezig is bij de fotoshoot. Zo kan de fotograaf met de persoon op locatie meteen besluiten nemen. Zo kom je achteraf niet voor verrassingen te staan. Belangrijk bij het geven van deze praktische informatie, wees concreet en duidelijk.


Van A tot Z verzorgd

Geef je de fotoproductie liever uit handen? ANP Foto realiseert en coördineert op maat gemaakte fotoproducties voor redactionele en commerciële klanten. Met een groot netwerk van fotografen en agenten is het mogelijk om de opdracht snel uit te zetten. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op via onderstaand formulier.

Dank voor je aanvraag. We nemen zo snel mogeljik contact met je op. 

Franca Grimbergen
Franca Grimbergen
franca.grimbergen@anp.nl

Contact

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Franca Grimbergen
Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden