Je doet lang onderzoek of hebt een een rapport gelanceerd met interessante data, maar het is nog niet breed opgepikt in de media. Wat nu? Met ANP Expert Support kun je je onderzoeksresultaten vertalen naar een journalistieke quote om media te bereiken. Daarom geven we tips om van jouw rapport of onderzoek een interessant verhaal te maken voor journalisten.
1. Quote naar aanleiding van het nieuws
Als je een nieuwsbericht leest dat direct aansluit op jouw vakgebied of onderzoek, kun je daar met een expertquote op reageren. In de krant staat bijvoorbeeld dat consumenten jaarlijks honderden euro’s kunnen besparen op hun energierekening met een hybride warmtepomp. Maar uit jouw onderzoek blijkt dat optimale energiebesparing niet bestaat en de perfecte warmtepomp ook niet. Dan kun je met jouw onderzoek op dat artikel reageren.
1. Val met de deur in huis
Begin met de nieuwsaanleiding en reageer daar direct op in de eerste alinea. Het belangrijkste resultaat of conclusie staat bovenaan.
2. De quote moet begrijpbaar zijn zonder nieuwsaanleiding
De lezer heeft het nieuwsbericht waar je op reageert wellicht niet gelezen. Daarom is direct duidelijk waar je op reageert. Tip: begin je quote met de kop of de belangrijkste zin uit het nieuwsbericht waar je op reageert.
3. Laat de lezer niet met vragen achter
Je kunt niet je hele onderzoek reproduceren. Daarom moet je keuzes maken, maar wees wel compleet. Kies een resultaat uit je onderzoek en reageer daarmee op het nieuws. Zo voorkom je dat de lezer met vragen achterblijft.
2. Quote zonder nieuwsaanleiding
Je doet lang onderzoek naar een onderwerp en je wilt dat media die resultaten oppikken om het onderwerp meer onder de aandacht te brengen en jouw reputatie te versterken. Maar, in het nieuws heb je nog geen haakje gevonden om je data aan op te hangen. Je hebt bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar hoe mannen omgaan in de thuiswerksituatie gedurende de coronacrisis, maar hebt daar niet eerder over in het nieuws gelezen. Schrijf een korte en bondige quote naar aanleiding van jouw onderzoek en wij gaan aan de slag met een nieuwsaanleiding.
1. Laat de quote aansluiten op het nieuws
Team Expert Support zoekt een nieuwshaakje voor jouw onderzoek. Probeer in een zin de link met dat nieuws te leggen. Lukt dat niet? Dan helpen wij!
2. Vermijd vakjargon
Het is verleidelijk om in de quote naar aanleiding van je onderzoek in technische termen te schrijven. De meeste journalisten zijn generalisten, dus houd het taalgebruik simpel. Laat het bij twijfel lezen aan iemand buiten jouw vakgebied.
3. Schrijf oprolbaar
Het is verleidelijk om met een lang intro te beginnen en te vertellen waar je onderzoek naar hebt gedaan om vervolgens ergens achteraan in de quote met een conclusie te komen. Doe dat niet. Begin met het resultaat of de conclusie en eindig met eventuele extra informatie. Als je een quote goed journalistiek opschrijft, zou je de laatste alinea eventueel weg kunnen laten - oprolbaar schrijven.
3. Van onderzoek tot quote
Het is lastig om een onderzoek van honderden pagina’s samen te vatten in een korte en bondige expertquote van een paar honderd woorden. Je hebt bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar de aanpak van discriminatie op basisscholen, middelbare scholen, mbo, hbo en universiteiten. Dan kun je een keuze maken door een ervan kiezen, maar je kunt ook het opvallendste resultaat pakken, bijvoorbeeld. Hierdoor voorkom je dat je het hele rapport of onderzoek reproduceert. Komt uit je onderzoek dat kinderen met een migratieachtergrond al op jonge leeftijd tegen discriminatie aanlopen en dat dat invloed heeft op hun verdere leven? Neem dan dat resultaat.
1. Neem het opvallendste resultaat
Hierdoor voorkom je dat je het hele rapport of onderzoek reproduceert en leg je de focus op een onderwerp.
2. Gebruik het belangrijkste resultaat
Waar heb je onderzoek naar gedaan en wat is de kernboodschap? Licht dat uit en laat de subonderwerpen of overige data liggen.
3. Licht een onderwerp naar keuze toe
Ook als meerdere resultaten belangrijk zijn, hoef je niet ieder resultaat te noemen. Je zou zelfs meerdere quotes naar aanleiding van één onderzoek kunnen maken. Zo sla je twee vliegen in één klap.
4. Schrijf van de conclusie een quote
Wat is er uit dit onderzoek gekomen? Schrijf de conclusie op als quote en licht eventueel kort de belangrijkste punten toe.
4. Journalistiek aantrekkelijk
Een quote met cijfers die gelijk zijn gebleven is niet interessant voor journalisten. Als jij bijvoorbeeld opschrijft dat de prijzen van koopwoningen in 2020 gelijk zijn gebleven, zal geen journalist dat als nieuwswaardig zien. Om jouw onderzoeksresultaten toch in een mooi journalistiek jasje te steken, kun je het altijd aantrekkelijker maken. Een voorbeeld. Niet: 'Prijzen koopwoningen zijn gelijk gebleven.' Maar wel: 'Ondanks de coronacrisis zijn de huisprijzen gelijk gebleven.'
Je kunt niet alle resultaten gebruiken. Maak daarom een keuze, maar zorg dat de quote opvalt. Journalisten vinden vooral iets interessant als...
1. er nooit aandacht aan het onderwerp is besteed
Uitzonderingen maken het nieuws. Als we het elke dag zouden hebben over emancipatie door het thuiswerken, was het geen nieuws geweest. Laat je dus niet afschrikken als over jouw onderzoek of expertise weinig nieuws wordt gemaakt. Extra reden om het onder de aandacht te brengen.
2. de emoties over het onderwerp hoog oplopen
In veel situaties waarin een wet wordt aangepast of een sector geraakt wordt, spelen de emoties hoog op. Het stikstofbeleid bijvoorbeeld. Boeren zijn boos en demonstreren.
3. er winnaars en verliezers zijn
Kijk bijvoorbeeld naar de zwartepietendiscussie. Alleen nog maar roetveegpieten op de nationale intochten en op tv, de voorstanders van Zwarte Piet zien dit echt als een verlies, terwijl de tegenstanders blij zijn.
4. er recordcijfers zijn
Is er een recordaantal coronabesmettingen op een dag? Dan is het echt nieuwswaardig. Wees niet bescheiden en noem dat het uitzonderlijk is. Of je onderzoek nou negatieve of positieve cijfers laat zien.
5. het een nieuwe invalshoek is waar juist veel aandacht aan is besteed
Een voorbeeld hiervan is de uitbraak door chimpansees uit de dierentuin in Amersfoort. Een week lang spraken verschillende nieuwsmedia hierover en bijna alle kanten leken belicht. Maar als jouw expertise daar ligt, kun je het vanuit jouw perspectief bekijken.
Journalisten bepalen bij het lezen van de eerste alinea of de quote wel of niet interessant is. De conclusie staat dus bovenaan en de laatste alinea zou je eventueel weg kunnen laten - oprolbaar schrijven. De meeste journalisten zijn generalisten. Vermijd daarom vakjargon. Je kunt niet het hele onderzoek reproduceren maar met de juiste keuze en een goede onderbouwing is een goede journalistieke quote snel gemaakt.
Door je onderzoeksresultaten te recyclen kun je meer zichtbaarheid creëren in de media en je reputatie vergroten.
Neem contact op:
Bedankt! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.