Case

IVN Natuureducatie gebruikt experts om politiek en ‘lichtgroene Nederlanders’ te overtuigen

IVN Natuureducatie gebruikt experts om politiek en lichtgroene Nederlanders te overtuigen
Door Nana van Dijk · 04 Sep 2023
Beter natuuronderwijs en groene schoolpleinen zijn belangrijke speerpunten voor IVN.

Als persvoorlichter van IVN Natuureducatie wil Marjolein van der Gaag dat de Nederlandse bevolking weer leert wat de waarde is van natuur. Ook richt ze zich op de politiek. Dat doet ze onder andere door met expertquotes via ANP Business in te haken op nieuws. Daarmee genereert ze publiciteit. Die expertquotes gaan over actuele thema’s als droogte en stijgende kosten van voedingsmiddelen. Want ook daarin speelt natuur een rol. Lees hoe Marjolein haar doel bereikt.

IVN Natuureducatie richt zich op de verbinding tussen mens en natuur. “De mens staat tegenwoordig heel ver van de natuur af. Daarin moet verandering komen. De natuur staat onder druk en heeft onze aandacht nodig. Aan de andere kant hebben wij die natuur natuurlijk keihard nodig”, vertelt Marjolein van der Gaag, persvoorlichter van de organisatie. “Als we meer weten over natuur, gaan we er meer van houden én beter voor zorgen. Dat begint al op de basisschool. Vandaar dat beter natuuronderwijs en groene schoolpleinen belangrijke speerpunten zijn voor IVN.”

“Media-aandacht is waardevol, want daarmee breng je je verhaal in politiek Den Haag onder de aandacht.”

Media-aandacht is waardevol, want daarmee breng je je verhaal in politiek Den Haag onder de aandacht.

— Marjolein van der Gaag

Marjolein komt uit de journalistiek en is nu bij IVN verantwoordelijk voor algemene woordvoering en lobby richting de politiek. “Media-aandacht is waardevol, want daarmee breng je je verhaal in politiek Den Haag onder de aandacht.” Daarnaast richt ze zich op een grote groep ‘lichtgroene Nederlanders’, naar schatting zo’n 80 procent van de Nederlandse bevolking. “Iedereen die misschien iets met natuur zou willen.” Ook die groep wil ze bereiken via publicaties in de media. 

Experts inzetten om in het nieuws te komen

IVN gebruikt ANP Expert Support om in te haken op actuele kwesties en zo in het nieuws te komen. Dat doet Marjolein door expertise aan te bieden aan de media. Expertquotes hebben wat weg van een persbericht, maar haken anders dan een persbericht altijd in op bestaand nieuws en zijn korter. En nog belangrijker: het draait altijd om de visie en deskundigheid van een interne expert. Marjolein vertelt: “Er zijn veel aanleidingen in het nieuws voor ons om op in te haken. We proberen met onze experts onze eigen rol te pakken.”

Succesvolle expertquotes

IVN maakt al sinds 2021 gebruik van ANP Expert Support. In dat jaar vertelde Marjolein over een succesvolle expertquote die veel media-aandacht had opgeleverd. Die ging over hoe vervuilend bladblazers zijn. Daarna zijn er meer succesvolle expertquotes geweest. Zoals een van IVN-expert Daan Bleichrodt over de kwetsbaarheid van stadsbomen na de februaristormen dit jaar. De expertquote werd meerdere keren overgenomen in zowel regionale als landelijke media, waaronder dagblad Trouw.

"Er moet wel vaart in zitten, anders is het nieuwsverhaal alweer geweest.”

"Er moet wel vaart in zitten, anders is het nieuwsverhaal alweer geweest.

— Marjolein van der Gaag

In een andere opvallende expertquote stelde expert Marieke Dekker afgelopen voorjaar dat scholen aan de slag moeten gaan met een schoolmoestuin, om zo het hoofd te bieden aan de groenteprijzen die in de supermarkten steeds hoger worden. Ook bevordert een moestuin de gezonde ontwikkeling van kinderen, vindt ze. Naar aanleiding van deze quote is Marieke onder andere door NU.nl geïnterviewd.

Intern de vaart erin houden

Marjolein schrijft de expertquotes samen met zo’n tien interne experts, van wie er twee of drie het vaakst bijdragen. Dat zijn veelal projectleiders op een bepaald thema, zoals ‘Schone Rivieren’ of ‘Kind & Natuur’. 

Het liefst verstuurt ze zo’n vijf expertquotes per maand. Dat lukt regelmatig, al is het soms een uitdaging. “We wegen alle woorden zorgvuldig, maar er moet wel vaart in zitten, anders is het nieuwsverhaal alweer geweest.” Ook moeten de collega’s genoeg tijd hebben voor het contact met de pers. “Soms zeggen ze, nou doe volgende week, dan heb ik meer tijd. Maar ook dan is het nieuwsmoment al voorbij.”

“Als de expertquote goed, urgent en actueel is, is het bereik meestal ook goed.”

Als de expertquote goed, urgent en actueel is, is het bereik meestal ook goed.

— Marjolein van der Gaag

Marjolein heeft naast input van haar collega’s niet veel nodig om haar verhaal aan de media te vertellen. Af en toe overlegt ze met het team van ANP Business over de juiste kop, omdat die lezers kan trekken. “Maar als de expertquote goed, urgent en actueel is, is het bereik meestal ook goed.”

Nana van Dijk
Nana van Dijk
nana.van.dijk@anp.nl

Contact

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden