Tip

Zelf een perslijst maken of een perslijst kopen?

Zelf een perslijst maken of een perslijst kopen?
Door Nana van Dijk · 01 Jan 2023

Een nieuw product, een spannende ontwikkeling of bijzondere gebeurtenissen. Er zijn talloze momenten waarbij een persbericht geschikt is om de ontwikkelingen in jouw organisatie onder de aandacht te brengen bij een groter publiek.

Hoe beter je perslijst, hoe groter de kans dat jouw nieuws bij de juiste journalist terechtkomt en onder de aandacht komt van de voor jouw relevante doelgroep. Het is dus heel belangrijk om je perslijst vooraf goed op orde te hebben.

Maar hoe begin je hier eigenlijk mee en hoe zorg je ervoor dat jouw perslijst precies de personen bevat die interessant zijn? Hier vind je een aantal tips bij het zelf opstellen en updaten van een perslijst of medialijst waardoor jij zeker weet dat jouw boodschap de juiste personen bereikt. Hierdoor kom je erachter of het voor jou het best werkt om zelf een perslijst te maken of een perslijst te kopen.

Hoe kom ik aan een perslijst?

Er zijn twee manieren om aan een perslijst te komen als je er nog geen hebt: deze zelf opstellen of een lijst inkopen. Hieronder lees je de belangrijkste voor- en nadelen van het kopen van een lijst en het zelf maken van een perslijst.

Voor- en nadelen van zelf een perslijst maken

Het grote voordeel van het zelf een perslijst maken, is dat je deze geheel naar eigen wens kan vormgeven. Je bent helemaal vrij om gegevens toe te voegen, weg te laten, en je perslijst zo te maken dat deze voor jou het beste werkt.

Naast de vormgeving geldt dit ook voor de contacten: als je een perslijst maakt, bedenk jij wie er relevant zijn en wie je gewenste publiek is. Daardoor zijn alle contacten op je lijst dus relevante contacten.

Een groot nadeel van zelf een lijst maken, is dat je er veel tijd in moet stoppen. Als je helemaal nog geen perslijst hebt, kun je erop rekenen dat je meerdere dagen bezig bent met het verzamelen van informatie en contactpersonen, en het verifiëren hiervan. Heb je dus op het laatste moment nog een perslijst nodig, dan heb je niet voldoende tijd om deze nog zelf op te stellen.

Voor- en nadelen van een perslijst inkopen

Een lijst inkopen is snel en gemakkelijk. Via verschillende bedrijven kun je contactgegevens van Nederlandse media en organisaties inkopen, waardoor je letterlijk binnen een paar minuten in het bezit bent van honderden contacten. De bedrijven waar je deze lijsten koopt, bieden vaak ook de mogelijkheid om contacten uit een bepaalde sector te kopen, waardoor je eerder relevante contacten op je lijst krijgt.

Het nadeel van een lijst inkopen is dat het vooraf lastig is om in te schatten wat voor lijst je krijgt, en of de contactpersonen daadwerkelijk interessant voor je zijn. Ook is het nog maar de vraag of je algemene contactgegevens krijgt, of contactgegevens van de juiste afdeling of juiste contactpersoon. Een algemeen e-mailadres is niet altijd nuttig, omdat zeker binnen grotere organisaties jouw gemailde persbericht snel in een grote stapel van persberichten van andere organisaties verdwijnt.

Ook krijg je de lijst aangeleverd in een vast format. Het kan zo zijn dat dit format voor jou helemaal niet handig werkt, bijvoorbeeld omdat de contactgegevens ver achteraan in een lijst staan en jij ze graag vooraan wilt hebben. Je moet het vaste format dan ombouwen, wat je alsnog tijd kost.

Natuurlijk kost een perslijst kopen ook geld en omdat je niet weet wat je terugkrijgt voor dat geld, is dat een risico.

Tips om relevante contacten voor je perslijst te vinden

Heb je toch besloten om zelf een perslijst op te stellen, dan is de belangrijkste stap natuurlijk het vinden van de juiste contacten. Om jouw nieuws op de juiste plek te laten landen, wil je verschillende soorten contactpersonen in je perslijst opnemen. Dus niet alleen maar journalisten, maar ook bloggers, influencers en experts. Maar hoe vind je deze personen, en hoe achterhaal je hun contactgegevens? We geven je een paar tips:

1. Zoek op websites naar contactgegevens

Op de websites van kranten en tijdschriften vind je vaak (algemene) contactinformatie van bijvoorbeeld journalisten, maar ook van bloggers. Wie blogt er over het onderwerp? Het loont de moeite om door middel van een persoonlijke e-mail contact te zoeken met de blogger of journalist, of om te vragen naar de contactgegevens.

Door het persoonlijke contact onthouden deze personen je naam beter en kunnen ze een persbericht dat jij zelf verstuurt beter plaatsen. Zorg dat je in dit bericht benoemt wat de meerwaarde is van jullie contact: welk voordeel behalen jouw contacten dankzij jouw persberichten?

2. Influencers benader je via Instagram of via hun managementbureaus

Deze managementbureaus kunnen ook een goede eerste stap zijn als je niet weet welke influencers er in jouw sector relevant zijn. Zo brengen zij je in contact met potentiële nieuwe relaties.

3. Vraag collega’s van verschillende afdelingen naar hun perscontacten

Het kan zomaar zo zijn dat je collega van een andere afdelingen al een ingang heeft bij bijvoorbeeld experts uit de branche. Of al eens gesproken heeft met een journalist. Dat scheelt jou veel tijd én je krijgt een ‘warm’ contact waarvan je weet dat de onderlinge relatie al goed is.

Tot slot: houd je perslijst continu actueel

Heb je eenmaal een eigen lijst opgesteld, houd hem vervolgens goed bij. Na verzending van een persbericht kijk je bijvoorbeeld welke kanalen het bericht deelden en noteer je dat bij je lijst. Zo krijg je een goed beeld van welke partijen zich proactief gedragen en waar je dus veel aan hebt.

Heb je een keer persoonlijk contact gehad? Maak hier ook een notitie van, zodat je hier eventueel later op terug kunt komen of je goed kunt voorbereiden op een nieuw contactmoment. Tot slot loont het de moeite om je contactpersonen online te volgen. Waar bloggen de bloggers die op je lijst staan over? Passen ze goed in jouw sector? Raden ze misschien andere bloggers aan die ook interessant zijn als contactpersoon voor op jouw perslijst? Zo verfijn je je perslijst steeds meer en worden je persberichten steeds beter opgepakt en verspreid.

Geen zin of tijd om zelf een perslijst te maken?

Dan kun je er natuurlijk altijd voor kiezen om de database van ANP Connect te gebruiken om zo per branche, regio of categorie selecties van relevante mediacontacten uit de Benelux te maken. Ons team van researchers werkt dagelijks aan het up-to-date houden van die mediadatabase. Of besteed het volledig uit aan ons team van specialisten die jouw persbericht direct naar de juiste branches versturen, precies afgestemd op jouw nieuws.

Nana van Dijk
Nana van Dijk
nana.van.dijk@anp.nl

Contact

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden