Tip

Nog vijf tips om een goed persbericht te schrijven

Nog vijf tips om een goed persbericht te schrijven
Door Lieve van Steen · 02 Apr 2020

Normaal gesproken verspreidt ANP Pers Support 12 tot 15 nationale persberichten per dag. Door de coronacrisis zijn dat er nu 20 tot 22 per dag. Opvallend hierbij is dat de focus nu ligt op communicatie en data en minder op commercie en marketing. De nieuwsconsumptie is enorm en daarom is het belangrijk om juist nu een persbericht te versturen. Eerder las je de eerste vijf tips van ANP Pers Support voor het schrijven van een goed persbericht. Hier volgen de andere vijf.

Quotes die iets toevoegen
Directeuren A en B in een gezamenlijk persbericht: ''Wij zijn zeer verheugd met het vinden van een partner waardoor we samen onze toekomstige ambities kunnen realiseren. De synergie die we voorzien zal ons sterker positioneren op de markten waar we de komende jaren groei verwachten.'' Een voorbeeld van een betekenisloze quote. Omdat er niets gezegd wordt. Waar media op wachten zijn citaten die inhoudelijk iets toevoegen aan de kern van het verhaal. In bovenstaand voorbeeld dus een feitelijke toelichting hoe de gezamenlijke ambities eruit zien, wat er aan de huidige positionering mankeert en waarom die beter moet, waar de nieuwe markten liggen en welke kenmerken ze hebben.

Waar media op wachten zijn citaten die inhoudelijk iets toevoegen aan de kern van het verhaal.

Waar media op wachten zijn citaten die inhoudelijk iets toevoegen aan de kern van het verhaal.

Maximaal anderhalf A4-tje
Hoe lang mag een persbericht zijn? Een tot anderhalve pagina, exclusief de boilerplate - het gedeelte met daarin informatie over de verzender (Over Bedrijf A) en de Noot voor de Redacties. Lukt het om de boodschap spits en kernachtig over te brengen dan volstaat één A4-tje, maar vraagt de essentie van het bericht een uitgebreidere toelichting dan is een halve pagina extra ook prima. De crux is dat het verschil in de kop en de inleiding gemaakt moet worden. Heb je de journalist in die eerste 5 regels voor je gewonnen, dan vindt hij of zij het geen probleem om 1,5 pagina te lezen. Omdat hij of zij weet dat het de moeite waard is.

Goede distributie
Heb je een goed persbericht, maar stuur je het naar de verkeerde mensen? Dan heb je nog niets. Werk daarom met geactualiseerde pers- en medialijsten. Zodat je weet dat jouw persbericht op de juiste redacties belandt en bij de journalisten die jouw onderwerp in de portefeuille hebben. Gezien het grote verloop op redacties is het verstandig te werken met een partner die jouw mediabestanden up-to-date houdt en garandeert dat het persbericht nationaal - en zo nodig internationaal - op de belangrijkste nieuwsplatformen belandt.

Als je de zinnen kort houdt is de kans groot dat je hele bericht gelezen wordt.

Als je de zinnen kort houdt is de kans groot dat je hele bericht gelezen wordt.

Vermijd de allergieën
Journalisten zijn best wel kritisch en hebben echt een soort allergie voor commercie. Schrijf in korte zinnen en schrijf niet te commercieel: geen prijsinformatie, geen uitroeptekens. Je wil dat de journalist zodanig enthousiast wordt over jouw persbericht dat hij of zij er een interessant stuk over gaat schrijven. Maak het liefst gewoon een tekst die zij kunnen copy-pasten, misschien wat kleine aanpassingen in maken, citaten ophalen als ze even bellen en dat is het. Als je de zinnen kort houdt is de kans groot dat je hele bericht gelezen wordt. Schrijf nooit vanuit een organisatie maar altijd in de derde persoon.

Vijf W’s en een H
De wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe moeten er echt instaan. Dat kan je lang niet altijd allemaal in de eerste zin kwijt, dus zet dan ‘waarom’ en ‘hoe’ in de zinnen daarna. Zolang het volledige nieuws maar duidelijk wordt in de lead: de eerste vier tot vijf zinnen. Je moet aan het begin kunnen zien of het relevant is voor jou of niet. 

Naast de titel en de lead wil je dat het hele persbericht volledig is zonder dat je het hele verhaal tot in detail vertelt. Het moet wel nog steeds uitnodigen naar meer informatie. Het moet interessant blijven om er een stuk over te gaan schrijven. De kunst is om het spannend te houden zonder dat je het gevoel hebt dat de helft van het nieuws ontbreekt.

De andere tips gemist?

Eerder gaven we vijf andere tips voor het schrijven van een goed persbericht.

Lees de andere tips

Nog gerichter aan de slag?

Verspreid snel nieuws en vergroot de kans dat je persbericht wordt opgepikt door de media.

Meer over distributie
Lieve van Steen
Lieve van Steen
lieve.van.steen@anp.nl

Contact

Neem contact op

Meer weten? We beantwoorden je vragen op werkdagen van 10:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden