Blik op het ANP

Bovenop het buitenlandse nieuws: "De Amerikaanse verkiezingen waren onvergetelijk. Ik durfde nauwelijks de redactie te verlaten"

Bovenop het buitenlandse nieuws: "De Amerikaanse verkiezingen waren onvergetelijk. Ik durfde nauwelijks de redactie te verlaten"
Door Franca Grimbergen · 09 Nov 2021
Chef buitenland Tom van Leeuwen. Foto: Stephan van den Bos

Er werken meer dan 165 mensen bij het ANP. Van journalisten tot ICT’ers en van fotografen tot accountmanagers: allemaal dragen ze op hun eigen manier iets bij aan het persbureau. Dat een journalist het laatste nieuws verslaat en een ICT’er ervoor zorgt dat alles op technische rolletjes loopt, weet iedereen. Maar wie zijn de gezichten achter deze functies en wat weet je nog niet van ze? Elke maand vertelt een ANP’er over zijn of haar werk bij het persbureau. Deze keer de beurt aan chef buitenland Tom van Leeuwen.

Al vijftien jaar bij het persbureau

De nieuwsredactie is voor Tom niet nieuw: hij draait al een tijdje mee bij het ANP. “Zo’n vijftien jaar geleden begon ik bij het ANP als stagiair. Toen had ik al een voorkeur voor het internationale nieuws en dreef ik de collega’s op de buitenlandredactie tot wanhoop met mijn niet aflatende stroom ideeën voor berichtgeving.” Toen zijn stagetijd afliep bleef Tom bij het ANP werken en ging hij aan de slag als freelancenachtredacteur. Dit deed hij tien jaar. “Na die tien jaar maakte ik de overstap naar de buitenlandredactie.”

En op de buitenlandredactie hoeft hij zich absoluut niet te vervelen, want er is altijd wat te doen. “Onze business is breaking news wat betekent dat we altijd werken onder tijdsdruk. We moeten in een oogopslag hoofd- en bijzaken van elkaar kunnen onderscheiden. Dat is uitdagend op een redactie die gaat over bijna 200 landen. Ook speelt mee dat informatie bij bijvoorbeeld calamiteiten langzaam binnendruppelt. Wanneer heb je dan voldoende informatie voor een bericht? Verstuur je een persalarm met verhoogde prioriteit? Hoe betrouwbaar zijn je bronnen? Dat zijn vragen die we vaak in minder dan een minuut moeten beantwoorden.”

Contact met lezers

Dat het ANP een business-to-business bedrijf is, wordt nog weleens vergeten. De nieuwsberichten die de redactie schrijft worden gebruikt door onze afnemers (media) voor eigen berichtgeving. “We schrijven als persbureau niet voor een eigen lezerspubliek, maar leveren aan onze klanten in de media. Toch hebben we vaak contact met lezers die iets vinden van ons werk en ons bellen of mailen. Waarom wel een bericht over een vulkaanuitbarsting op de Canarische eilanden, maar niet over een aardbeving op Chili? Geven we genoeg context bij onze berichtgeving over het coronavirus? Dat zijn vragen waar lezers mee zitten en soms hebben ze die voor zichzelf ook al beantwoord. Dat leidt tot gesprekken en mailwisselingen die vaak emotioneel zijn, maar ook interessant en leerzaam.”

"Het is topsport om over loodzware onderwerpen een bericht te schrijven dat voor iedereen begrijpelijk is."

"Het is topsport om over loodzware onderwerpen een bericht te schrijven dat voor iedereen begrijpelijk is."

— Tom van Leeuwen

De dood van de meest gezochte man ter wereld

Als je werkt bij een persbureau zit je bovenop het nieuws. Naast mooie en bijzondere nieuwsgebeurtenissen maak je soms ook heftige mee. “De dood van de meest gezochte man ter wereld, Osama bin Laden, vergeet ik nooit meer. Ik werkte als freelancer in de nacht toen we signalen kregen dat het Witte Huis met een grote onthulling zou komen. Om kwart over vijf ‘s ochtends stuurden we toen een persalarm naar onze afnemers. OSAMA BIN LADEN DOOD. Hij was zo bekend dat een verdere uitleg niet nodig was.” 

Tom vult aan: “Ook onvergetelijk waren de laatste twee Amerikaanse verkiezingen: de overwinning en latere nederlaag van Donald Trump. Meestal weet je na een presidentsverkiezing redelijk snel wie de winnaar is, maar in 2020 duurde het dagen voordat grote Amerikaanse media Joe Biden durfden aan te wijzen als toekomstige president. In de tussentijd durfde ik nauwelijks de redactie te verlaten.”

Van corona en raketten in Noord-Korea tot de Britse royals

Werken op een nieuwsredactie geeft je bij opkomend nieuws de nodige adrenaline, maar voor Tom is er meer dat het werk op de buitenlandredactie zo leuk maakt. “De charme zit voor mij vooral in de veelzijdigheid van het werk. We publiceren als buitenlandredactie tientallen berichten op een dag over onderwerpen als de coronapandemie, Noord-Koreaanse rakettesten en onrust binnen het Britse koningshuis. We hebben zo’n enorm aandachtsgebied dat we nooit een saaie werkdag hebben. Het is vooral topsport om over loodzware onderwerpen (denk aan de brexit) een bericht te schrijven dat voor iedereen begrijpelijk is.”

"Werken op een buitenlandredactie wordt niet door iedereen gezien als de meest glamoureuze baan in de journalistiek."

"Werken op een buitenlandredactie wordt niet door iedereen gezien als de meest glamoureuze baan in de journalistiek."

— Tom van Leeuwen

Niet de meest glamoureuze baan in de journalistiek

“Werken op een buitenlandredactie wordt niet door iedereen gezien als de meest glamoureuze baan in de journalistiek. Je hebt vaak maar weinig gelegenheid om als verslaggever op pad te gaan en dat betekent dat je vaker achter je bureau zit dan collega’s van andere afdelingen. Ondertussen moet je ook het internationale nieuws zeven dagen in de week op de voet volgen. Als je je pas in internationale onderwerpen gaat verdiepen als het nieuws binnenkomt, ben je eigenlijk al te laat. Je moet meteen kunnen duiden hoe belangrijk iets is. Mijn advies voor toekomstige buitenlandredacteuren: zorg dat je zeker weet dat dit is wat je wil doen.”

De Faceman van het journalistieke A-Team

Op de vraag met welke ANP’er Tom een dag van baan zou willen ruilen, noemt hij Jac van Paassen van de facilitaire dienst. “Jac is de lijm die het bedrijf bij elkaar houdt. Jac heeft volgens mij een enorm takenpakket en is absoluut onmisbaar. Hij is als redactieritselaar de Faceman van het journalistieke A-Team. Laatst maakte een collega een opmerking over de lage temperaturen op een deel van de redactie. Een dag later stond Jac al onderzoek te doen met speciale apparatuur. Absoluut fantastisch.”

Maak ook kennis met de andere gezichten achter het ANP. Zo vertellen chef foto Karin Hollaar en fotoredacteur Pelin Tatli over het werk op de fotoredactie, vertelt bekende stem Robert-Jan Knook over nieuwslezen op de radio en legt online marketeer Niels Bersma de rol van marketing binnen het ANP uit.

Leer de mensen achter het persbureau kennen en schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief

Dank voor je inschrijving. De eerstvolgende ANP-nieuwsbrief ontvang je in je mailbox.

Franca Grimbergen
Franca Grimbergen
franca.grimbergen@anp.nl

Contact

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden