Case

Grip op de media door mediamonitoring

Grip op de media door mediamonitoring
Door Loretta Mulders · 30 Mar 2021
Vaccineren Amsterdam Corona
Een IC-medewerker van Amsterdam UMC wordt gevaccineerd tegen het coronavirus met het Pfizer biontech vaccin. ANP / Hollandse Hoogte / Ramon van Flymen

Dagelijks vindt de hele organisatie van branchevereniging HollandBIO een overzicht van de belangrijkste berichtgeving in de media in zijn of haar inbox. Door het gebruik van mediamonitoring met ANP360+ is het bedrijf in staat precies de berichten eruit te filteren die relevant zijn. Op deze manier is HollandBIO en haar achterban als eerste op de hoogte van het laatste nieuws in hun vakgebied.

Als vertegenwoordiger van ruim 225 bedrijven in de biotechnologiesector is het voor de branchevereniging van belang te weten wat er zich buiten de muren van de Life Sciences-sector afspeelt. “Door mediamonitoring vergroten we onze voelsprieten richting zowel de samenleving als onze achterban,” vertelt communicatiemanager Casper Brack.

“Door mediamonitoring vergroten we onze voelsprieten richting zowel de samenleving als onze achterban”

Door mediamonitoring vergroten we onze voelsprieten richting zowel de samenleving als onze achterban

— Casper Brack

Als eerste op de hoogte van het laatste nieuws 

De Life Sciences-sector waar Brack zich in begeeft is omvangrijk en divers: van medicijnen en vaccins tot aan meer industriële toepassingen zoals kweekvlees en technieken die gebruikt worden voor verduurzaming. “Het is voor ons belangrijk om te weten wat er speelt, zodat we actief kunnen helpen om alle veranderingen in goede banen te leiden,” voegt hij toe. Afnemers van ANP360+ zijn niet alleen als eerste op de hoogte van de laatste actualiteiten in hun vakgebied maar zijn ook in staat alle informatie op één plek te bewaren, te delen en te analyseren.

Het vergroten van de spreekwoordelijke voelsprieten met mediamonitoring waar Brack het over had, werpt zijn vruchten af. “Wij kijken naar de media op basis van de voor ons relevante zoektermen in ANP360+. Aangezien we ons ook met vaccins bezighouden en we de berichtgeving daaromtrent hebben zien groeien, is de rol van media monitoring de laatste maanden zelfs iets groter geworden.” Zo was Brack naar eigen zeggen zonder ANP360+ niet zo snel bij een voor hen belangrijk bericht uitgekomen van het Brabants Dagblad over een fabriek voor corona-vaccins in Oss. Het bericht hebben ze vervolgens onder de aandacht kunnen brengen bij hun lezers via een leestip.

Daarnaast verspreidt HollandBIO vanuit ANP360+ elke dag een overzicht van de belangrijkste berichtgeving over biotech binnen haar eigen organisatie. De artikelen worden geselecteerd uit de nieuwsfeeds die samen met ANP zijn ingesteld.

Grip op de media

Naar eigen zeggen kan HollandBIO zich op deze manier, ‘in de kakofonie van mediageluiden’, nog beter richten op hun gezamenlijke missie: een duurzamer en gezonder Nederland. “Door middel van mediamonitoring hoor je hoe er over bepaalde onderwerpen wordt gesproken en zie je op welke thema’s het debat wordt gevoerd. Met het overzicht dat we daardoor houden kunnen we nog makkelijker werken aan onze agenda,” stelt Brack.

Een lijstje met de drie belangrijkste bronnen heeft Brack niet boven zijn bureau hangen. “Dat kan per onderwerp erg verschillen. Zo hebben grotere namen in het medialandschap doorgaans meer impact, wat het relevant maakt ze te volgen. Andere keren kan een lokale of heel specialistisch vakblad interessante verhalen of belangrijke berichten brengen.” Juist het aanbod van die uiteenlopende mix is voor hen belangrijk, vertelt hij.

 

“Je hoort hoe er over bepaalde onderwerpen wordt gesproken en je ziet op welke thema’s het debat wordt gevoerd"

Je hoort hoe er over bepaalde onderwerpen wordt gesproken en je ziet op welke themas het debat wordt gevoerd"

— Casper Brack

Flexibel & neutraal

De drie belangrijkste pijlers voor HollandBio om mediamonitoring van het ANP af te nemen zijn betrouwbaarheid, neutraliteit en flexibiliteit. “ANP is een betrouwbare partner voor journalistieke producten en wordt vertrouwd om zijn neutraliteit en uitgebreide netwerk. Er is veel flexibiliteit om mee te denken met onze wensen, ook als de nieuwscyclus zich anders ontwikkelt dan waar vooraf rekening mee werd gehouden. Zoals op dit moment  het geval is met de toegenomen vaccin-berichten,” vertelt Brack. Ook stipt hij nog even de doorontwikkeling van nieuw tools aan: “ANP weet vernieuwend te blijven, die frisse energie klinkt ook weer terug in de prettige samenwerking”.

Meer informatie

Met de mediamonitoring tool ANP360+ weet je precies waar, wanneer en hoe vaak er over jouw organisatie (of die van je concurrent) door nieuwsmedia is geschreven en gesproken.

Mediamonitoring

Vraag een gratis demo aan

Wil jij mediamonitoring van het ANP uitproberen? Dat kan. Meld je aan via onderstaande button.

Aanmelden
Loretta Mulders
Loretta Mulders
loretta.mulders@anp.nl

Contact

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden