Tip

Houd je doelgroep niet voor de gek: zo blijf je authentiek en betrouwbaar

Houd je doelgroep niet voor de gek: zo blijf je authentiek en betrouwbaar
Door Jessica van der Waal · 19 Oct 2023
Jessica van der Waal

Authenticiteit en transparantie zijn geen modewoorden, maar onmisbare ingrediënten voor merken die serieus genomen willen worden. In een tijd waarin content in een mum van tijd onder veel ogen kan komen (en jouw reputatie dus snel gemaakt of gebroken kan worden), is het essentieel om eerlijk en oprecht te zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat je verhaal zo authentiek mogelijk is en onthouden wordt?

Of je nu media wil aanspreken of een andere doelgroep: onze ervaring leert dat authenticiteit in communicatie essentieel is. Bij ANP Business zien we dagelijks tientallen persberichten voorbij komen en de berichten die het beste landen bij media bevatten nieuwswaardige feiten, directe taal en eerlijke mededelingen. Stap af van die wollige marketingtaal, ook in andere communicatiemiddelen.

Als je vertrouwen wil opbouwen bij je doelgroep, is het aan te raden om zo transparant mogelijk te zijn in je communicatie.

Als je vertrouwen wil opbouwen bij je doelgroep, is het aan te raden om zo transparant mogelijk te zijn in je communicatie.

Een onafhankelijke mening of bevestiging
Voordat we ingaan op authenticiteit, is het belangrijk om het landschap van earned media goed te begrijpen. Dat zijn namelijk niet de media die je koopt (paid media) of zelf maakt (owned media), maar die je verdient. 

Hieronder vallen bijvoorbeeld artikelen in kranten, tijdschriften en vakmedia, maar ook posts van influencers (als ze niet betaald zijn) of klanten op social media. Earned media zijn vaak geloofwaardiger, omdat de boodschap uit een onafhankelijke bron komt.

Want laten we wel wezen: mensen zijn geneigd je meer te geloven als iemand anders - vooral een onafhankelijke derde partij - jouw verhaal vertelt of deelt. Of het nu een journalist is die je nieuwe product beschrijft of een klant die een positieve recensie achterlaat: een oprecht verhaal kan een veel betere indruk achterlaten dan jouw eigen advertentie. Oftewel, door een objectieve stem toe te voegen aan jouw bericht, kan je het vertrouwen winnen van je doelgroep.

En hoe krijg je meer earned media? Jouw product of dienst moet natuurlijk goed zijn. En daarnaast verwachten media en jouw overige doelgroepen een authentiek en helder verhaal van je. 

Gebrek aan authenticiteit
Een gebrek aan authenticiteit en transparantie in jouw bericht kan de nodige problemen veroorzaken:

  1. Je boodschap komt niet over zoals jij dat wil, waardoor je je doelgroep niet overtuigt.
  2. Je slaagt er niet in om de verandering teweeg te brengen die jij voor ogen hebt.
  3. Je loopt het risico het merkimago schade toe te brengen.

Om deze problemen te voorkomen, wil je dat jouw berichtgeving authentiek is. Maar hoe doe je dat?

 

Jessica van der Waal

Transparantie als bouwsteen voor vertrouwen
Als je vertrouwen wil opbouwen bij je doelgroep, is het aan te raden om zo transparant mogelijk te zijn in je communicatie. Niet alleen omdat je je verhaal zo goed mogelijk wil brengen, maar ook omdat je reputatie al vrij snel geschaad kan worden. Een fout kan snel online gespot en gedeeld worden via social media. Bovendien is het tegenwoordig heel makkelijk om een ongezouten mening te delen, vooral omdat het online vaak vrij anoniem aanvoelt. 

Hier een aantal tips hoe je transparantie kan toevoegen aan je communicatie.

Het belang van je ‘waarom’

Ieder merk heeft een verhaal én een drijfveer. Dit ‘waarom’ – de kern van je motivatie – vormt de ruggengraat van je communicatie. Of het nu gaat om de reden waarom je een nieuw product lanceert of een besluit neemt over duurzaamheid, je publiek wil het weten. Door dit consequent en duidelijk te delen, versterk je de relatie met je doelgroep.

Interne openheid

Een transparante cultuur begint van binnenuit. Wanneer medewerkers zich gehoord voelen, vragen durven te stellen en hun mening mogen geven, bevordert dit een open werkcultuur. Dit heeft niet alleen invloed op de tevredenheid van je medewerkers, maar zorgt er ook voor dat medewerkers positief zullen communiceren met anderen over jouw merk. Deze mond-tot-mondreclame zorgt voor vertrouwen. 

Eerlijke, externe communicatie

Als merk is het belangrijk om successen te vieren en naar buiten te communiceren. Maar het is uiteraard niet altijd feest bij jouw merk, want waar mensen werken worden nou eenmaal fouten gemaakt. 

En het toegeven van je fouten is net zo belangrijk in je communicatie als het vieren van successen. Hoe je omgaat met fouten, kan je imago maken of breken. Een fout erkennen, ervan leren en vervolgens verbeteren toont karakter en integriteit. En dat zorgt voor vertrouwen bij je doelgroep.

ANP Business

De beloning

Mensen doen het liefst zaken met merken die ze goed kunnen vertrouwen. Ze bevelen ze aan bij vrienden en blijven vaak loyaal aan jouw merk, zelfs als er iets beters voorbij komt. Sleutel hierin is dus om consistent te blijven in je transparante communicatie.

Het is ook belangrijk om te luisteren naar je doelgroep om vertrouwen te winnen.

Het is ook belangrijk om te luisteren naar je doelgroep om vertrouwen te winnen.

De kracht van expertise
Heeft jouw merk veel expertise in huis? Dan kun je dit goed inzetten om vertrouwen te winnen van je doelgroep. Het delen van waardevolle informatie of de nodige kennis bijbrengen aan je doelgroep, zorgt voor meer geloofwaardigheid. Door een expertstatus te claimen, verbind je dus je naam aan betrouwbaarheid en kwaliteit. Een aantal tips hoe je dit kunt doen:

Deel je inzichten

Het publiceren van artikelen, video’s en whitepapers, het geven van webinars of het delen van persberichten kan jouw merk onder de aandacht brengen. En door dit consistent te blijven doen, is het mogelijk om een reputatie op te bouwen als thought leader in jouw branche. 

Zoek de interactie

Uiteraard gaat het niet alleen om kennis delen en het zenden van boodschappen. Het is ook belangrijk om te luisteren naar je doelgroep om vertrouwen te winnen. Door de interactie aan te gaan, vragen te beantwoorden en feedback te omarmen, toon je niet alleen expertise en betrokkenheid, maar ook de bereidheid om te leren en je aan te passen. Ziet jouw doelgroep dat je iets doet met deze feedback? Dan win je hun vertrouwen. 

Authenticiteit opbouwen door kennis

Dat je veel kennis in huis hebt, betekent nog niet dat die direct geloofd wordt door je doelgroep. Door ervaringen met honderden klanten bij ANP Business - die allemaal op zoek zijn naar meer en betere media-aandacht - kunnen we stellen dat het een verademing voor de meeste lezers is als je je kennis onderbouwt. 

Zeker doordat er vandaag de dag genoeg niet altijd even goed onderbouwde marketingclaims worden gedaan door merken. Zorg er dus voor dat je goed kunt onderbouwen waar jouw kennis vandaan komt, zodat je zorgt voor authenticiteit. Hierdoor groeit het vertrouwen in jouw merk.
 

Jessica van der Waal
Jessica van der Waal
jessica.van.der.waal@anp.nl

Verstuur je eerste persbericht gratis

Verstuur je wel eens persberichten en wil je dat jouw bericht serieus wordt genomen? Zorg dan dat je je persbericht écht voor de journalist hebt geschreven.

Via ANP Connect, het nieuwe pr-platform voor de marketing-, pr- en communicatieprofessional, verstuur je persberichten naar relevante journalisten. Je krijgt ook altijd een kwaliteitscheck van pr-specialisten, zodat de inhoud is afgestemd op de ontvanger.

ANP Connect is ontwikkeld door ANP Business, dat los werkt van de ANP-redactie. Middels ANP Connect verspreid je eenvoudig onbeperkt persberichten naar vrijwel alle relevante media, via de bekende ANP-kanalen.

Verstuur je eerste persbericht gratis
Gratis persbericht versturen

Contact

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden