Tip

5 Tips voor het opvolgen van je persbericht

5 Tips voor het opvolgen van je persbericht
Door Nana van Dijk · 12 Jan 2023

Op het moment dat je een persbericht verzendt, hoop je natuurlijk dat deze zo snel mogelijk op de juiste plekken aandacht krijgt. Toch duurt het vaak een tijdje voordat je een reactie krijgt en in sommige gevallen hoor je zelfs helemaal niets. Dat is natuurlijk jammer, maar dat betekent niet dat je de hoop gelijk hoeft op te geven.

Persberichten zijn een efficiënte manier om publiciteit te genereren en aandacht te vragen voor een bepaald thema of bepaald nieuws. Gelukkig zijn er enkele manieren om de kans op publicatie van je persbericht te vergroten. In dit artikel bespreken we vijf tips voor het opvolgen van je persbericht.

1. Zorg dat je het persbericht naar de juiste mensen stuurt

Dit spreekt misschien voor zich, maar het is toch een erg belangrijk advies. Zorg er altijd voor dat je persbericht bij de juiste mensen terecht komt. Kwantiteit is niet altijd beter dan kwaliteit: misschien heb je een hele lange lijst met contacten, maar als de goede persoon er niet tussen zit dan heb je hier weinig aan.

  • Om deze reden is het ook niet verstandig om altijd met dezelfde vaste perslijst te werken. In plaats daarvan moet je bij elk persbericht opnieuw bedenken en uitzoeken voor welke journalist of contactpersoon het bericht misschien relevant is.
  • Besteed dus altijd aandacht aan het vinden van de juiste persoon en noem bij het persbericht waarom dit bericht mogelijk interessant is voor juist hem of haar. Schrijft hij of zij vaker over dit soort onderwerpen? Is het thema bijvoorbeeld gerelateerd aan het nieuwsmedium waar hij of zij werkt? Vermeld dit er gerust nog even bij.
  • Als je een journalist al enigszins kent, werkt dit vaak in je voordeel. Heb je in het verleden al met de journalist samengewerkt? Dan kun je het prima nog een keertje proberen, zeker als het persbericht overeenkomsten heeft met je eerdere persbericht. Maar zorg er natuurlijk wel voor dat je niet gaat spammen.

Tot slot kun je soms ook beter vooraf contact opnemen met een journalist waarbij je aangeeft dat er een belangrijk nieuwsbericht aankomt. Nieuws verspreid zich razendsnel online, de concurrentie van nieuwsmedia onderling is moordend en soms helpt het om de primeur van het nieuws exclusief aan een bepaalde journalist of bepaald medium te geven.  

2. Persbericht nabellen of anders opvolgen

Heb je je persbericht naar de juiste mensen verzonden en hoor je toch niets? Meestal laat een journalist niet weten als hij of zij tot publicatie overgaat.

In sommige gevallen kun je over je persbericht nabellen. Hier is het wel ontzettend belangrijk dat je het op de juiste manier doet. Journalisten weten doorgaans prima het kaf van het koren te scheiden en maken in een split second de keuze om een bericht te publiceren of in de prullenbak te gooien.

Houd daarom rekening met de volgende tips als je wel over je persbericht nabelt:

  • Geef even de tijd om te reageren. Niet al het nieuws heeft bloedspoed en voor hetzelfde geld staat jouw bericht voor een paar dagen later ingepland. Je persbericht opvolgen kan wel slim zijn, maar wacht hier dus enkele dagen mee. Een te snelle follow-up kan irritatie opwekken en ervoor zorgen dat je opdringerig overkomt. Stuur dus niet dezelfde middag nog een mailtje.
  • Bel liever midden op de dag dan aan het begin of eind van de dag. Veel journalisten hebben te maken met redactievergaderingen in de ochtend of deadlines in de namiddag. Je wilt ze niet extra irriteren door op het verkeerde moment te bellen.
  • Bied in het gesprek iets extra’s aan: bijvoorbeeld een exclusief interview met één van de directieleden.

3. Verkoop je verhaal!

Je persbericht opvolgen kan soms spannend zijn, maar wees niet bang om jezelf te verkopen. Zorg er daarom ook voor dat je je telefoongesprekken altijd goed voorbereid. Het kan hierbij helpen om wat aantekeningen onder elkaar te zetten, zodat je die tijdens het bellen beschikbaar hebt.

  • Zorg dat je hierbij in ieder geval helder hebt waar het persbericht precies over gaat, waarom het zo interessant is en waarom het bericht juist voor deze journalist veel relevantie heeft.
  • Ook is het belangrijk om een goede relatie met de journalist op te bouwen. Als iemand echt geen interesse heeft, zorg er dan voor dat je vriendelijk blijft en geen extra druk opvoert. Dan kun je in de toekomst nog een keertje bellen en mogelijk is de journalist dan wél geïnteresseerd.
  • Als je geregeld persberichten verstuurd, is je netwerk erg belangrijk. Wees dus zeker assertief, maar ook altijd vriendelijk en beleefd.

4. Deel je persbericht ook via andere kanalen

Direct contact met journalisten is natuurlijk belangrijk, maar dit is zeker niet de enige manier om je persbericht de wereld in te krijgen. Het liefst wil je natuurlijk dat je persbericht een zo groot mogelijk bereik heeft, omdat dat de kans vergroot dat het bericht opgepikt en gepubliceerd wordt.

Er zijn verschillende manieren waarop je je persbericht zelf kunt delen:

  • Social media. Onderschat de kracht van social media niet! Deel je persbericht altijd op al je accounts. LinkedIn is natuurlijk een erg geschikt platform, je kun het bericht hier zowel via je persoonlijke account als via je bedrijfsaccount delen. Ook kun je het bericht in relevante LinkedIn groepen zetten. Maar ook Facebook, Twitter en Instagram lenen zich goed voor het delen van persberichten. Als je regelmatig persberichten schrijft, kan het verstandig zijn om wat energie te investeren in je socialmedia-accounts. Hoe meer volgers en vrienden je hebt, hoe groter het bereik van je bericht.
  • Nieuwsbrief. Als je bedrijf een nieuwsbrief heeft, dan is het zeker de moeite waard om je persbericht daar ook in te delen. Mensen die deze nieuwsbrief volgen hebben immers interesse in je bedrijf. Als het een lang bericht is, hoef je natuurlijk niet altijd het hele persbericht in de nieuwsbrief op te nemen. In plaats daarvan kun je een kleine samenvatting geven, met een link naar het volledige stuk op je website.
  • Netwerk. Vraag je netwerk of zij het bericht ook willen delen, bijvoorbeeld via hun eigen socialmediakanalen. Zo vergroot je het bereik van je bericht in één klap gigantisch. Ook komt het bericht zo terecht bij mensen die nog niet in je eigen netwerk zaten. Daarnaast kun je op social media altijd een berichtje bij het persbericht plaatsen dat het gedeeld mag worden en kun je relevante mensen in het bericht taggen.


5. Publiceer het persbericht zelf

Als je een eigen website of blog hebt, is het altijd zinvol om het persbericht hierop te publiceren. Niet alleen vergroot je hiermee de kans dat je persbericht door de juiste journalisten en nieuwsmedia gezien wordt, je genereert ook meer aandacht voor het bericht zelf (wat natuurlijk het uiteindelijke doel is). En het wordt geïndexeerd in Google, wat uiteindelijk ook weer bijdraagt aan je online vindbaarheid.

Een bijkomend voordeel: veel websites hebben een tool waarmee je kunt analyseren hoeveel mensen een bepaald bericht bekijken. Op deze manier kun je goed zien welke berichten het goed doen en welke berichten juist minder populair zijn. Deze kennis kun je weer gebruiken bij het opstellen van een nieuw persbericht.

Heb je geen zin of tijd om dit zelf allemaal zelf te doen?

Dan kun je er natuurlijk altijd voor kiezen om de database van ANP Connect te gebruiken om zo per branche, regio of categorie selecties van relevante mediacontacten uit de Benelux te maken. 

Of besteed het volledig uit aan ons team van specialisten die jouw persbericht direct naar een selectie met passende branches en regio’s versturen.

Meer weten?

Wil je persoonlijk advies over de mogelijkheden, een demo ontvangen of direct een abonnement afsluiten? Neem contact op met ANP Business. Bel 070 41 41 300 of mail naar business@anp.nl.

Nana van Dijk
Nana van Dijk
nana.van.dijk@anp.nl

Contact

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden