Tip

Essentieel bij persberichten versturen: een goede perslijst opstellen

Essentieel bij persberichten versturen: een goede perslijst opstellen
Door Nana van Dijk · 10 Jan 2023

Hoe bereik je de juiste media? Wanneer je persberichten of expertquotes verstuurt via ons platform ANP Connect heb je de mogelijkheid om naast eventuele eigen privé perslijsten die je zelf al hebt, binnen ons platform ook een complete perslijst samen te stellen op basis van onze ruime database met journalisten en redacties uit de gehele Benelux. Onze database wordt dagelijks geüpdatet door ons team van researchers en is overzichtelijk onderverdeeld in verschillende branches, rubrieken en regio’s. Maar hoe bepaal je of deze lijst compleet en relevant genoeg is? Met de volgende 4 praktische tips helpen we je om snel en gemakkelijk de meest optimale perslijst op te stellen bij persberichten versturen.

Een goede en up-to-date perslijst gebruiken bij het distribueren van jouw persberichten of expertquotes is essentieel om de oppakkans van jouw persbericht door de media te vergroten en dus het bereik van jouw persbericht of expertquote te optimaliseren.

Met ANP Connect heb je toegang tot onze database bestaand uit meer dan 10.000 mediacontacten. En de mogelijkheid om jouw persbericht of expertquote op hét ANP-net te publiceren.

4 praktische tips

1. Een perslijst opstellen vanuit je eigen contacten?

Om een perslijst op te stellen vanuit je eigen privécontacten, is het van belang om tenminste een aantal contactgegevens bij te houden. Die gegevens zijn bijvoorbeeld overzichtelijk te verzamelen in een Excelbestand, die je vervolgens met één druk op de knop in ANP Connect kunt uploaden zodat je vanuit ons platform persdistributies naar jouw lijsten kunt sturen. Gegevens die hierbij vereist zijn om je persbericht of expertquote naar jouw contacten te kunnen versturen zijn: tenminste een naam en e-mailadres. Voor je eigen administratie is het daarnaast handig om verdere contactgegevens bij te houden zoals een telefoonnummer, bedrijf, en het bereik van het medium. bijvoorbeeld ook bij te houden van welke outlet

Feitje: bij gebruik van de database van ANP Connect kun je er over het algemeen vanuit gaan dat deze up-to-date is. Maar bij je eigen privélijst, ligt dit vaak net anders.

2. Jouw perslijst up-to-date houden

Dit brengt ons bij de volgende en misschien wel belangrijkste tip; het up-to-date houden van je perslijst. In elk werkveld wisselen mensen van baan, waardoor een perslijst snel kan verouderen. Plan daarom voor jezelf vaste momenten in om de contactgegevens in je perslijst(en) te updaten.

Natuurlijk heeft niet iedereen hier de tijd en ruimte voor. Daarom werkt ons team van researchers dagelijks aan het up-to-date houden van onze eigen database van meer dan 10.000 mediacontacten, waardoor ANP Connect het zelf perslijsten samenstellen altijd gemakkelijk mogelijk maakt. Dit kan per contact of op niveau van een gehele branche of categorie om jou tijd en moeite te sparen.

3. Bepaal de doelgroep van je nieuws

Bij wie en welke branches moet jouw persbericht zeker terecht komen? Neem het vaststellen van je doelgroep zeker serieus, want zomaar je persbericht versturen naar een te grote doelgroep kan irritatie bij de ontvangers opwekken met mogelijk blokkeren/uitschrijven tot gevolg. Niets is immers vervelender dan persberichten ontvangen over een onderwerp dat op geen enkele manier connectie heeft met je werkveld en interesses. Bovendien wil je geen negatief imago voor je merk of jezelf creëren.

4. Contactgegevens voor je perslijst verzamelen

Nu je weet hoe je een perslijst opstelt, hiervoor een doelgroep specificeert en de lijst up-to-date houdt rest de vraag nog: waar je de contactgegevens van die mediacontacten allemaal vandaan haalt. Contactgegevens van algemene redacties zijn vaak bij hen op te vragen of publiekelijk beschikbaar en te vinden op hun websites of in het geval van printmedia op een van de laatste pagina’s van bijvoorbeeld een boek, krant of tijdschrift.

Maar naast de contactgegevens van redacties, zijn contactgegevens van specifieke redacteuren of journalisten ook essentieel in een goede perslijst. Hierbij is het eveneens van belang om na te gaan welke branches waar bepaalde redacteuren of journalisten in werken, het meest relevant en interessant zijn voor jouw nieuws. Want als jouw nieuws aansluit bij hun portfolio dan is de kans ook groot dat zij geïnteresseerd zijn in jouw nieuws.

Mocht je ook interesse hebben in de contactgegevens van internationale journalisten, redacties of influencers vanuit de hele wereld, dan is het ook mogelijk om perslijsten op te stellen middels het mediamonitoring en databaseplatform Cision Communications Cloud® van onze partner Cision. Je leest hier meer over de mogelijkheden van internationale persdistributies.

Heb je geen zin of tijd om dit zelf uit te zoeken?

Dan kun je ook een perslijst kopen door de database van ANP Connect te gebruiken om zo per branche, regio of rubriek selecties van relevante mediacontacten uit de Benelux te maken. Of besteed het volledig uit aan ons team van specialisten die jouw persbericht of expertquote direct naar de juiste branches versturen.

Meer weten?

Wil je persoonlijk advies over de mogelijkheden, een demo ontvangen of direct een abonnement afsluiten? Neem contact op met ANP Business. Bel 070 41 41 300 of mail naar business@anp.nl.

Nana van Dijk
Nana van Dijk
nana.van.dijk@anp.nl

Contact

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden