Blik op het ANP

Zes vragen aan een ANP'er: marketeer Niels Bersma

Zes vragen aan een ANP'er: marketeer Niels Bersma
Door Loretta Mulders · 18 Jun 2021
Online marketeer Niels Bersma. Foto: Sem van der Wal

Er werken meer dan 165 mensen voor het ANP. Van journalisten tot ICT’ers en van fotografen tot accountmanagers: allemaal dragen ze op hun eigen manier iets bij aan het persbureau. Dat een journalist het laatste nieuw verslaat en een ICT’er ervoor zorgt dat alles op technische rolletjes loopt, weet iedereen. Maar wie zijn de gezichten achter deze functietitels en wat weet je nog niet van ze?

Elke maand beantwoordt een ANP'er zes vragen. Diegene vertelt over de grootste valkuil in zijn/haar/hun werk, geeft wijze lessen en de onbekende aspecten van het werk bij ANP. Lees nu over online marketeer Niels Bersma.

Hoe ben je terechtgekomen bij het ANP?

“Anderhalf jaar geleden was ik toe aan een nieuwe uitdaging op carrièregebied. Ik kwam een vacature bij het ANP tegen. Ik kende het persbureau natuurlijk van het radionieuws, maar ook van mijn vorige baan waar ik onderzoek deed naar hoe persberichten bij konden dragen aan de vindbaarheid van een website. Nadat ik wat dieper in de geschiedenis van het ANP was gedoken, ontdekte ik dat dit precies de organisatie was waar ik naar op zoek was.

Ik herinner me nog goed dat ik voor het eerst naar het ANP-kantoor in het WTC in Den Haag ging; de indrukwekkende fotomuur bij de ingang, de redactie en studio’s waar het radionieuws wordt opgenomen. Na een gesprek met marketingmanager Nana bleek dat het ANP in een bijzondere transitie zat waarbij er een nieuwe merkstrategie en website werden uitgerold. Ik merkte direct dat zij dezelfde visie had als ik wat betreft marketing, dus dat was het perfecte moment voor mij om aan te haken.”

Wat weet niemand over jouw baan, dingen waar je wel vaak mee te maken krijgt?

“Ik heb in de afgelopen jaren geleerd dat er veel meer factoren invloed hebben op marketing dan ik van tevoren dacht. Je zou zeggen dat het een op zichzelf staande afdeling is die campagnes uitvoert en daarbij ladingen leads aanlevert, maar zo eenvoudig is het niet. Als er bijvoorbeeld geen duidelijke merkstrategie wordt aangehouden, heeft dit direct invloed op het aantal leads uit een campagne.

Ook is het belangrijk dat je goed kunt samenwerken met de IT-afdeling. Als zij de toegevoegde waarde van (online) marketing niet zien, dan is het een uitdaging om verbeteringen door te voeren. Zo zijn er allerlei factoren die uiteindelijk weer allemaal afhangen van de corporate strategie. Als die staat, en aangehouden wordt, dan kun je pas echt stappen maken!”

"Focus en stel doelen! Weet waar je heen wilt, maar stippel niet precies uit hoe je daar gaat komen."

"Focus en stel doelen! Weet waar je heen wilt, maar stippel niet precies uit hoe je daar gaat komen."

Wat is de meest spannende, ontroerende of bijzondere anekdote over je werk bij het ANP?

“Vanzelfsprekend was het begin van de coronapandemie voor mij het meest bijzondere nieuwsmoment. Ik werkte net twee maanden bij het ANP toen het eerste nieuws daarover naar buiten kwam. Het was voor het eerst dat ik zo dicht op het nieuws zat en meekreeg hoe een persbureau op zo’n moment op volle toeren draait. Door corona heb ik slechts twee maanden op kantoor gewerkt, de overige tijd thuis. Een ander bijzonder moment was laatst toen de overname van het ANP werd aangekondigd. Nooit eerder merkte ik dat een overname met zoveel enthousiasme en vertrouwen in de toekomst werd aangekondigd en ontvangen.”

 

Welke tip of wijze les heb je?

“Focus en stel doelen! Dit geldt niet alleen voor bedrijven en hun strategie, maar ook voor de mensen die er werken. Weet waar je heen wilt, maar stippel niet precies uit hoe je daar gaat komen, want dat verandert toch vaak. Zo’n punt waar je naartoe wilt hoeft niet een groot einddoel te zijn, maar kan ook een tussenstop zijn, bijvoorbeeld “ik wil tenminste 5 jaar voor deze werkgever werken”. Ik merk dat dit soort doelen op werkgebied me rust en overzicht geven en dat heb ik nodig in roerige (corona)tijden.”

"Toen ik klein was wilde ik helikopterpiloot in Zwitserland worden."

"Toen ik klein was wilde ik helikopterpiloot in Zwitserland worden."

Wat is je grootste valkuil? 

“Ongeduld. Soms komt een campagne niet direct van de grond, waardoor het lijkt of je werk voor niets is geweest, terwijl het over een paar weken heel anders kan zijn. Ook hier zijn weer onderliggende factoren van belang. Als je goede content schrijft, levert dit niet direct omzet op, maar als je daardoor op termijn online goed vindbaar wordt voor potentiële klanten, dan zorgt dit uiteindelijk voor een constante stroom aan potentiële klanten. Vul dit aan met een sterke advertentiecampagne en ga lekker achterover zitten terwijl de leads binnenkomen.”


Wat wilde je vroeger worden?

“Toen ik klein was wilde ik helikopterpiloot in Zwitserland worden. Die wens is in de loop der jaren natuurlijk veranderd, maar het lijkt me nog steeds gaaf om iets wat vliegt te kunnen besturen. Gelukkig heb ik nog alle tijd en staan de technische innovaties niet stil, dus wie weet wat de toekomst zal brengen.”

Politiek nieuws verslaan

Naast Niels vertellen meer ANP'ers over hun werk. Zoals Bauke Schram, politiek verslaggever. "Je denkt dat je koffie gaat halen, en 'ineens' loop je tegen nieuws aan."

Lees het interview

De gezichten achter het persbureau

Ook op social media is het ANP actief. Zo geven we via Instagram een kijkje achter de schermen en laten we je kennismaken met het persbureau.

Het ANP op Instagram
Loretta Mulders
Loretta Mulders
loretta.mulders@anp.nl

Contact

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden