7 schrijftips voor een sterke headline in online content

7 schrijftips voor een sterke headline in online content

Je hebt je best gedaan op het schrijven, herschrijven en uiteindelijk het perfectioneren van je persbericht, blog of andere content voor bijvoorbeeld social media. Het enige dat nu nog rest is een passende kop.

Je zou denken dat je een passende titel binnen een paar seconden hebt bedacht. Immers zit je nu nog helemaal verweven in je tekst en staat deze nog vers op je netvlies. Toch is de kans groot dat een te snel bedachte titel, niet perse het beste is voor de inhoud van je verhaal.

Je wil namelijk een kop die niet alleen opvallend is zonder schreeuwerig te zijn, maar ook de lading goed dekt van de inhoud. Daarnaast wil je dat de tekst optimaal is voor SEO en je daarmee de oppakkans van je nieuws zo veel mogelijk vergroot.

Het schrijven van een sterke kop is net zo belangrijk, al dan niet belangrijker dan het perfectioneren van de gehele content. De titel is namelijk dat wat over het algemeen als eerst verschijnt in de zoekresultaten en kan daardoor zowel voor als tegen je werken

Het belang

Wij maken ook wel eens de vergelijking dat de kop het visitekaartje van je persbericht is. Of de vergelijking van je content verpakken in een cadeautje.

Want ga maar eens na; als je je best hebt gedaan op het vinden van het perfecte cadeau, dan laat je dat cadeau vervolgens niet onverpakt in enkel het winkeltasje zitten om vervolgens aan iemand te geven. Nee, je doet je best om het er leuk uit te laten zien met inpakpapier en wellicht extra versiering om er een volledige cadeaubeleving van te maken.

En dat is met een titel net zo. Bovendien is een titel net zoals bij inpakpapier en een visitekaartje, het eerste (en soms zelfs het enige) wat een lezer ziet voordat hij of zij naar je inhoud doorklikt.

Om er dus voor te zorgen dat jouw doelgroep wel op je content klikt, delen wij 7 schrijftips voor een sterke headline in online content waar je een volgende keer rekening mee zou moeten houden bij het creëren van content.

1. Houd het kort

Kort gezegd, schrijf geen lange kop. Zoekmachines en social media laten maar een beperkt aantal tekens toe, dus een extra lange titel doet over het algemeen meer slecht voor je content dan goed.

Bovendien breken de meeste zoekmachines de tekstpreview in de zoekresultaten rond de 55-60 tekens af. En als een ontvanger de kop in een onderwerpregel van bijvoorbeeld een e-mail op een mobiel apparaat ziet, dan wordt de kop zelfs nog eerder afgebroken.

Als je jouw volledige titel dus binnen dit bereik kunt krijgen is dat top. Maar ook wij weten dat dat niet altijd haalbaar is, en daarom hanteren wij in ANP Connect (het platform om persberichten en expertquotes te versturen) altijd een maximum van 90 tekens voor titels.

SEO toepassen

Wanneer je merkt dat je kop langer is dan 60 tekens, zorg er dan in ieder geval voor dat de belangrijkste zoekwoorden aan het begin staan. Dit helpt om ervoor te zorgen dat de meeste (zo niet alle) belangrijkste woorden in zoekmachines verschijnen. Bovendien worden bij persberichten de titels vaak overgenomen door media. En voor social media zorgt het ervoor dat je headline makkelijk en effectief te delen is.

Tip: Gebruik een online tool zoals SERP Simulator om een idee te krijgen van waar je headline ingekort zal worden in de zoekmachineresultaten en pas je kop op basis daarvan aan.

Verder lezen? Download de complete whitepaper hieronder om de resterende 6 schrijftips te zien.

7 schrijftips voor een sterke headline in online content

Start met het creëren en perfectioneren van sterke headlines en genereer de juiste media-aandacht