Weeronline claimt autoriteit met onafhankelijke, journalistieke content dankzij ANP Partnerships

Foto door Robin van Lonkhuijsen

Door Matthijs Seilberger, Manager ANP Partnerships

Hoe genereer je als bedrijf autoriteit en vertrouwen? Journalistieke – en dus onafhankelijke – content is daarbij een krachtige driver. ANP Partnerships biedt deze optie, bijvoorbeeld aan Weeronline. Deze contentstrategie heeft er aan bijgedragen dat Weeronline zich (weer) de grootste kan noemen.

Hoeveel schade heeft die zware hagelbui van gisteren aangericht? Op welke evenementen kun je dit weekend genieten van het weercijfer 10? Kunnen mensen met hooikoorts beter binnenblijven?

Allemaal vragen waar Weeronline – de bekendste consumentenwebsite voor actuele weersomstandigheden en -voorspellingen in Nederland – een antwoord op biedt. Want ook Weeronline weet dat een contentstrategie meer omvat dan alleen het verspreiden van het weerbericht. Het draait allemaal om het creëren van meerwaarde voor je doelgroepen. Waar liggen hun interesses en behoeften? De inzet van kwalitatieve en relevante content over het domein ‘weer en klimaat’ speelt voor Weeronline een belangrijke rol in de concurrentie met andere aanbieders. Daarom koos de consumentenwebsite voor een partnership met het ANP.

Wat is ANP Partnerships?

Meer en meer bedrijven zijn zich bewust van de kracht van kwalitatieve content. In een maatschappij waarin steeds meer mensen reclameblind en -moe zijn, kunnen bedrijven zich onderscheiden door relevante content aan te bieden.

Volgens Martijn Bennis, algemeen directeur bij ANP, is het verschil tussen mediabedrijven en niet-mediabedrijven vervaagd met de komst van social media. “Veel bedrijven hebben een groot bereik en dienen als een relevante nieuwsbron voor hun doelgroep. Every company is a media company, tegenwoordig. Het ANP levert hen graag nieuws in de vorm van tekst, foto en video, zolang onze onafhankelijkheid niet ter discussie staat. Onze content is altijd journalistiek.”

Foto door Remko de Waal

Veel organisaties en merken nemen de rol van media-uitgever op zich en bedienen consumenten met betrouwbaar nieuws binnen hun eigen domein – van mobiliteit tot ondernemerschap, gezondheid, duurzaamheid en meer. Zo blijven zij actueel en vergroten ze hun autoriteitspositie binnen de sector. Het resultaat is een bijdrage aan meer engagement, meer zichtbaarheid en betere vindbaarheid, en dus meer traffic en conversie naar de eigen sales.

Terugwinnen van de autoriteitspositie

Ook Weeronline ging voor een partnership met het ANP. Jan-Willem Sieveking, Head of Commerce and Business Development bij Weeronline: “Als het gaat om het bereiken van onze doelgroep is het belang van goede en relevante content de laatste jaren flink toegenomen. We zagen echter dat andere weerpartijen qua bereik groeiden in de Nederlandse media door overeenkomsten met Nederlandse media-uitgevers. Voor ons was het belangrijk om onze autoriteitspositie terug te winnen en – in de ogen van de consument – weer de grootste consumentensite op het gebied van weer en klimaat te worden.”

Dit doet Weeronline door middel van een ANP Partnership, waarbij het ANP speciale nieuwsproducties ontwikkelt binnen de voor Weeronline relevante domeinen. Zo is de consumentensite in staat een breder domein te claimen dan het welbekende veertiendaagse weerbericht, tot voorheen de belangrijkste reden voor consumenten om Weeronline te bezoeken. Sieveking: “Voorheen deden we alles zelf, van het schrijven van nieuwsbulletins tot de publicatie ervan. Ons team van meteorologen en contentspecialisten was echter slechts in staat een beperkte hoeveelheid content te produceren, die simpelweg ondergesneeuwd raakte door de uitingen van andere media. Met hulp van ANP Partnerships kunnen wij nu op veel grotere schaal content publiceren dan voorheen.”

De drie onderdelen van een unieke wederzijdse samenwerking

Het voordeel van ANP Partnerships is dat de samenwerking per bedrijf of organisatie wordt afgestemd. Zo ook voor Weeronline, waarbij het partnership uit drie onderdelen bestaat.

Nieuwsproductie door speciale ANP-redactie

Ten eerste is er de nieuwsproductie voor Weeronline door een speciaal aangestelde ANP-redactie. De productie bestaat uit twee contentstromen, die altijd worden voorzien van bijpassend beeld:

  • Weersverwachtingen op basis van de meteorologische data van Weeronline. De redactie schrijft minimaal vier updates per dag, en in het geval van relevante gebeurtenissen neemt het aantal updates toe.
  • Dagelijks nieuws over weer en klimaat, op basis van gebeurtenissen in binnen- en buitenland. Het nieuws wordt eventueel aangevuld met quotes van de Weeronline-meteorologen. Omdat het ANP zelf geen eigen media-outlet heeft, is deze voor Weeronline geproduceerde content exclusief.