Het ANP door de tijd heen

Als grootste persbureau van Nederland bedient het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) zowel kranten, radio, tv en andere nieuwsmedia als bedrijven en organisaties op snelle, betrouwbare en onafhankelijke wijze. Met ANP Media levert het dagelijks honderden nieuwsberichten, radiobulletins, foto’s en video’s aan bedrijven en organisaties, gebaseerd op duizenden bronnen. Daarnaast verzorgt het ANP teksten, blogs en audiovisuele producties in opdracht van de zakelijke markt en verspreidt het persberichten onder dagbladen, omroepen en nieuwswebsites. Voor ondersteuning en tools op het gebied van mediamonitoring en -analyse kunnen organisaties terecht bij ANP Zakelijk, terwijl ANP Foto garant staat voor de beste nieuwsfotografie uit binnen- en buitenland. Hieronder vind je de geschiedenis van het ANP door de tijd heen.

  • 1934

    Oprichting

    Op 11 december wordt de Stichting Algemeen Nederlands Persbureau opgericht door de Nederlandse Dagbladpers (NDP), waarbij vrijwel alle dagbladen zijn aangesloten. Doel: het leveren van objectieve informatie zonder winstoogmerk.

  • 1935

    Radionieuws

    Het ANP levert radionieuws aan verschillende omroepen.

    1935

  • 1940

    Duitse bezetter

    Het ANP komt in handen van de Duitse bezetter. Het mag geen ‘Duitsland-vijandige berichten’ verspreiden en moet alle joodse medewerkers ontslaan.

  • 1945

    De bevrijding

    De verantwoordelijkheid voor het radionieuws komt na de bevrijding te liggen bij Radio Herrijzend Nederland, vervolgens bij de ‘Stichting De Nederlandsche Radio-omroep in de Overgangstijd’ en in 1947 bij de Stichting Nederlandse Radio Unie (NRU).

    1945

  • 1946

    ANP-Photo

    Oprichting van ANP-Photo

  • 1949

    Overdracht

    De radionieuwsdienst wordt weer volledig overgedragen aan het ANP.

    1949

  • 1953

    Watersnood

    Februari: Hoogtijdagen voor de radionieuwsdienst. Heel Nederland volgt het nieuws over de watersnood via de radio.

  • 1969

    Fusie

    De Nederlandse Radio Unie (NRU) en de Nederlandse Televisie Stichting (NTS) fuseren tot de Nederlandse Omroep Stichting (NOS), een belangrijke afnemer van het ANP.

    1969

  • 1985

    Bezuinigingen

    Door bezuinigingen worden de ANP-nieuwsbulletins op de radiozenders Hilversum 2 en 4 opgeheven. De radiozenders Hilversum 1, 2, 3, 4 en 5 schrappen ‘Hilversum’ uit hun naam en gaan voortaan Radio 1, 2, 3, 4 en 5 heten.

  • 1993

    Internet

    De eerste Nederlandse internetprovider XS4ALL ontsluit het internet voor het grote publiek. Ook het ANP richt zich op het internet.

    1993

  • 1995

    NOS Radionieuws

    De ‘Radionieuwsdienst, verzorgd door het ANP’ gaat bij de publieke zenders over in NOS Radionieuws. Het ANP levert vanaf dit jaar uitsluitend bulletins aan commerciële stations.

  • 1998

    Oplage van kranten daalt

    Sinds dit jaar daalt de totale oplage van betaalde kranten flink. In 2006 is de oplage met ongeveer een miljoen exemplaren gezakt naar 3,6 miljoen.

    1998

  • 2001

    BV

    Het ANP verandert van een stichting in een BV, waardoor het zich vrijer kan bewegen op de mediamarkt.

  • 2003

    Aankoop belang

    NPM Capital, de participatiemaatschappij van het familiebedrijf SHV, koopt een belang van 70 procent in het ANP van onder meer de krantenuitgevers PCM, Telegraaf Media Groep en Wegener. In 2004 verkoopt NPM 15 procent door aan investeringsmaatschappij Halder en gunt NPM het management van het ANP een belang van 10 procent.

    2003

  • 2004

    Videodiensten

    Het ANP biedt videodiensten aan met nieuwsbeelden voor websites.

  • 2007

    Verkoop belang

    De Nederlandse dagbladuitgevers stappen uit het ANP en verkopen hun belang van 30 procent aan NPM, Halder en de leiding van het persbureau.

    2007

  • 2009

    Jubileumboek

    Het ANP bestaat 75 jaar en brengt een jubileumboek uit.

  • 2010

    Veronica

    De vereniging Veronica neemt via investeringstak V-Ventures alle aandelen van het ANP over.

    2010

  • 2018

    Talpa

    Het ANP komt in handen van Talpa, het mediabedrijf van John de Mol. Vlak daarna neemt het ANP het fotobureau Hollandse Hoogte over.