Tip

Vijf tips om een goed persbericht te schrijven

Door Lieve van Steen · 05 Mar 2020

Je hebt nieuws waarvan je zeker weet dat het interessant is. Je stelt een persbericht op, maar twijfelt of alles er in staat wat er in moet staan. Wij hebben een lijstje van tien waardevolle tips opgesteld zodat je nooit meer hoeft te twijfelen aan jouw persbericht. Hierbij de eerste vijf.

Maak het relevant
Of je het nu relevantie of nieuwswaarde noemt, in de kern komt het op hetzelfde neer. Stel je, voordat er ook maar een letter op papier gaat, de vraag: 'Ja, en? Wie boeit dit?' Kun je in de kop en de lead (inleiding) de ontvangende partij niet uitleggen wat de betekenis is van jouw bedrijf, product, dienst of innovatie, stop dan even. En ga op zoek naar het werkelijke antwoord waarom jouw persbericht het verschil gaat maken. Pas dan is er voor de journalist reden om jouw verhaal door te vertellen. En zullen ook veel lezers, kijkers en luisteraars jouw boodschap omarmen.

Maak het actueel
Als relevantie de basisvoorwaarde is, dan vormt voor het ontvangende medium de actualiteitswaarde de kers op de taart. Kijk of het persbericht inhoudelijk kan meeliften met een thema, onderwerp of issue dat volop in de aandacht staat. Zeker als je in staat bent een nieuw inzicht aan de berichtgeving toe te voegen, maak je een grote kans de aandacht te krijgen die je zoekt.

Kijk of het persbericht inhoudelijk kan meeliften met een thema, onderwerp of issue dat volop in de aandacht staat.

Feiten maken het verschil
'Where's the beef?', vragen Amerikanen als ze worden geconfronteerd met woordenbrij en beweringen zonder onderbouwing. In de journalistiek is dat niet anders. Een mooi verhaal is interessant, maar niet per definitie nieuwswaardig. Dat wordt het pas als het de vorm aanneemt van een claim die ook nog eens met feiten wordt onderbouwd. Met andere woorden, harde cijfers en data mogen in een persbericht niet ontbreken.

Nee, niet uniek
Een bewering trekt dus aandacht, maar er is er een waarvoor redacties inmiddels volstrekt immuun zijn geworden: uniek. Uniek staat bij media voor de niet ingeloste verwachting, de teleurstelling bij weer een kop die veel belooft maar niet wordt waargemaakt. Uniek is een oordeel dat marketeers en reclamebureaus willen opdringen. Journalisten komen liever zelf - op basis van eigen beoordeling van de inhoud - tot zo'n slotsom. En zullen je prijzen als het uitzonderlijke, het onderscheidende ook daadwerkelijk is bewezen. Vermijd dus overdrijving.

Een mooi verhaal is interessant, maar niet per definitie nieuwswaardig.

Meer informatie, meer informatie
Een persbericht kan over een onderwerp gaan dat het nieuws van de dag wordt. Dat om vervolgberichtgeving en nadere uitdieping schreeuwt. Maar ja, een persbericht van drie A4-tjes of meer is uit den boze. De oplossing: links naar of bijlagen met achtergrondinformatie die de journalist verder helpen en voldoende basis geven om op deskundige wijze het onderwerp verder ter hand te nemen. Welke vorm de informatie moet hebben? Alles kan: rapporten, whitepapers, foto's, graphics, video's of eerder over het onderwerp verschenen artikelen.

Meer tips

Dit waren de eerste vijf tips voor het schrijven van een persbericht. Nieuwsgierig naar de andere vijf? Houd de kennispagina dan goed in de gaten en zorg dat je ook de andere tips meekrijgt.

Volg een workshop persberichten schrijven

Meer weten over persberichten schrijven en hiermee aan de slag gaan? Onze mediakenners geven ook workshops.

Meer informatie
Lieve van Steen
lieve.van.steen@anp.nl

Contact

Neem contact op

Meer weten? We beantwoorden je vragen op werkdagen van 10:00 tot 17:00 uur.

070 414 14 14
Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden