Blik op het ANP

Begin met de feiten: nieuwe identiteit en website

Door Martijn Bennis · 16 Jan 2020

In december 2019 werd het ANP 85 jaar. Er is in die tijd eigenlijk niets veranderd. Want de kern van het ANP is nog steeds hetzelfde: het ANP produceert feitelijk en onafhankelijk nieuws in de vorm van tekst en foto’s. Maar tegelijk is er in die 85 jaar natuurlijk enorm veel veranderd.

Toen en nu

Neem alleen al de distributie van nieuws. Artikelen werden in de jaren 30 getypt, gestencild en vervolgens per fietsjongen naar de trein gebracht en bij de redacties bezorgd. Vandaag verspreiden we het nieuws realtime via het internet. 

Of neem de fotografie. Foto’s werden in donkere kamers ontwikkeld en de afdrukken werden aan de redacties verstrekt. Vandaag gaan foto’s in seconden rechtstreeks vanuit de camera naar de beeldschermen van onze klanten.

Of neem de analyse van nieuwsberichten. Nog niet zo lang geleden werden artikelen uit de kranten geknipt om bedrijven te tonen wat er werd gepubliceerd over hen. Tegenwoordig hebben we geavanceerde monitoringplatforms met een uitgebreid analytisch instrumentarium.

"We zijn trots op wat we doen en we vragen daar op een eigentijdse manier aandacht voor."

— Martijn Bennis, CEO ANP

De kracht van ons merk

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Er is veel veranderd, maar ook weer niet. Het is tijd om de waarde die we kunnen leveren aan onze klanten beter te delen. We zijn trots op wat we doen en we vragen daar op een eigentijdse manier aandacht voor. 

We hebben bedacht wat de kracht van ons merk is en we vertellen dat verhaal op onze vernieuwde website waar alle bezoekers, huidige klanten en nieuwe klanten kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. En we hebben onze visuele identiteit gemoderniseerd met behoud van het goede. Er was geen reden om radicaal het roer om te gooien. 

Rebranding met Vruchtvlees

Deze rebranding is samen met Haags creatief bureau Vruchtvlees tot stand gekomen. Van strategie tot design en de website: de afgelopen maanden is er samen met het team van Vruchtvlees veel op zijn plaats gevallen. Centraal staat het ANP als bron van feiten. Die kern, het feit, is visueel verbeeld tot een krachtige punt. Met die punt start ons nieuwe logo en vanuit die punt komen onze diensten tot stand. 

ANP aan de slag.

Wat verandert er precies voor onze klanten en hoe zien wij het ANP van de toekomst voor ons?

Dit verwachten we van de toekomst
Martijn Bennis
martijn.bennis@anp.nl

Contact

Neem contact op

Meer weten? We beantwoorden je vragen op werkdagen van 10:00 tot 17:00 uur.

070 414 14 14
Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden