Tip

Bloggen voor je bedrijf: 15 redenen om (weer) te beginnen

Bloggen voor je bedrijf: 15 redenen om (weer) te beginnen
Door Niels Bersma · 01 Sep 2020
bloggen anp storychief

Als het gaat om je contentmarketingstrategie, moet het maken van een blog de basis zijn. Het feit dat er wel 105 soorten content zijn, is op zijn minst opvallend. Het is dus tijd om terug te gaan naar de basis door je storytelling-kwaliteiten weer op te frissen. Samen met StoryChief schreven we over de 15 redenen waarom je (weer) moet beginnen met bloggen.

Hier zijn 15 redenen waarom je contentstrategie blogs moet bevatten:

  1. Je genereert 3x meer leads via blogs en nieuwspagina’s dan via advertenties
  2. Bloggen is perfect voor SEO
  3. Bloggen maakt de kans om gevonden te worden in organisch zoeken 4x groter
  4. 52% van de marketeers is het erover eens dat bloggen de meest belangrijke marketingtactiek is
  5. Bloggen brengt je merk onder de aandacht
  6. Nieuws- en blogberichten helpen bij het bouwen van een duurzame contentbibliotheek
  7. Met je blogs heb je een kans om echt transparant te zijn
  8. Bloggen toont het ‘waarom’ van je bedrijf
  9. Google vindt bloggen een belangrijk onderdeel van een contentmarketingstrategie
  10. Korte content werkt nog steeds goed in veel sectoren
  11. Het samenvatten van belangrijke leermomenten is interessant voor je doelgroep én stimuleert SEO
  12. Bloggen is een langetermijnstrategie die niet snel zal verdwijnen
  13. Bloggen geeft influencers uit jouw sector iets om te delen van je merk
  14. Bloggen is betaalbaar, mits je de juiste strategie hanteert
  15. Bloggen ondersteunt je andere content

Dus: waarom moet een blog schrijven deel uitmaken van je contentmarketingstrategie? Lees hieronder de 15 belangrijkste redenen nog eens in detail.

1. Je genereert 3x meer leads via blogs dan via advertenties

Als je een effectieve contentmarketingstrategie hebt, zullen de resultaten die je behaalt met het schrijven van een blog het kortetermijnverkeer van tijdelijke zoekmachine-advertenties ver overtreffen.

Bron: Hubspot

Uit onderzoek van Hubspot blijkt: je genereert drie keer meer leads via blogs dan via advertenties. Dus waarom zou je betalen als je zelf kosteloos content kunt schrijven?

2. Bloggen zorgt voor verkeer naar je website en is perfect voor SEO.

Bloggen helpt je om verkeer naar je website te leiden via social media en SEO. Nieuwspagina’s geven mensen een reden om vaker naar je website terug te keren. Hier is een checklist voor het schrijven van content om te helpen je nieuwscontent op alle mogelijke manieren te optimaliseren.
 

3. Door te bloggen wordt de kans dat je wordt gevonden in de organische zoekresultaten 4x groter.

Bedrijven die bloggen hebben 4x meer kans om hoog in de organische zoekresultaten te worden gevonden. Zonde dus om om geen kwaliteitsblog voor je bedrijf te hebben.

Bovendien hebben bedrijven die bloggen 97% meer inkomende links. Meer inkomende links betekent een grotere domeinautoriteit, wat weer betekent dat alle content die je nog gaat schrijven een grotere kans heeft om ook weer hoger in de zoekresultaten terecht te komen.
 

4. 52% van de marketeers is het erover eens dat bloggen de belangrijkste marketingtactiek is.

Uit een contentmarketingonderzoek onder 2.562 marketeers uit verschillende landen bleek dat 52% van de marketeers vond dat bloggen hun meest belangrijke marketingtactiek was.

Interessant genoeg vond slechts 40% van deze marketeers dat e-mailmarketing en social media cruciaal waren. Hoe zit het dan met video? Dat werd door maar 30% van de marketeers als onmisbaar gezien. Dus het is goed om video’s te maken, maar laat het bloggen zeker niet achterwege.

Bron: Content Marketing Institute

5. Bloggen brengt je merk onder de aandacht

Als je goed op de hoogte bent van trends in je branche en de behoeften van je klanten, dan weet je al dat je bedrijfsblog de perfecte plek is om je merk verder uit te bouwen en herkenbaarheid te creëren.

In de contentmarketinganalyse van Drift beschrijft StoryChief hoe hun content net zo perfect is gebrand als hun product. Bloggen helpt om organisch verkeer te vergaren op basis van de verschillende behoeftes van je lezers, maar het kan ook dienen om je merk onder de aandacht te brengen op elk kanaal waarop je je content deelt.

6. Blogberichten helpen bij het creëren van een duurzame contentbibliotheek.

Er is een reden waarom blogs zoals die van Hubspot meer dan een miljoen bezoeken krijgen via organische zoekresultaten. Zij hebben geïnvesteerd in bloggen en ingezet op een SEO-georiënteerde contentbibliotheek. De blogs blijven nu vanzelf bezoekers en leads aanvoeren en ze hoeven er niets (meer) voor te doen.

Natuurlijk moet je voorkomen dat je organische zoekresultaten op termijn teruglopen, maar als je blogs vergelijkt met bijna elke andere marketingstrategie, dan doorstaan ​​ze de tand des tijds beter.

Om je content up-to-date te houden in de ogen van je lezers en Google, moet je:

  • Google Analytics en / of Revive gebruiken om berichten te vinden die terugvallen in de zoekresultaten en zoekverkeer verliezen
  • deze berichten bijwerken met nieuwe afbeeldingen (inclusief alt-tags), 100 - 500 woorden toevoegen of onderdelen verwijderen die niet langer up-to-date zijn.

7. Met je blogs heb je de kans om transparant te zijn

Er is geen betere manier om de kernwaarden van je bedrijf te laten zien dan door eerlijke tweerichtingscommunicatie. En bloggen maakt dat mogelijk. Als je bijvoorbeeld een startup bent, begin dan meteen met delen en ga zo al vroeg mogelijk gesprekken aan over je bedrijf.

Het Standuply Team biedt zijn excuses aan voor alle bugs en andere problemen in 2017.

Standuply is een goed voorbeeld van hoe je als bedrijf om kunt gaan met fouten bij het opstarten en bij het groeien. Fouten kunnen voorkomen en kunnen zelfs helpen bij het opbouwen van een gemeenschap. Dat beseften ook Gleb Dvoryatkin, Artem Borodin en Alex Kistenev van Standuply zich goed.

Authenticiteit is dus belangrijk. Het is belangrijk voor potentiële klanten en het is belangrijk voor je bestaande klantenbestand.

8. Bloggen laat je bestaansrecht zien

Elk merk heeft een missie. Waarom bied je je product of je dienst aan? Wat hoop je de markt te brengen? Waarom geef je om de dingen waar je om geeft? Deze waarden moeten deel uitmaken van je merk en ze moeten op je website te vinden zijn, maar je blog geeft je de mogelijkheid om nog een stap verder te gaan.

Bloggen kan je helpen je passie voor het probleem dat je oplost te laten zien. Je kunt dat het beste doen met:

  • Thought leadership van medewerkers of klanten
  • Interviews met klanten
  • Thought leadership van je CEO
  • Manifesten of andere soorten posts die aanzetten tot actie

9. Google vindt bloggen een belangrijk onderdeel van een contentmarketingstrategie

Google gaf jaren geleden al aan dat langere blogposts gunstiger zouden scoren vanwege de mogelijkheden voor relevante backlinks in evergreen content, dus content die langer relevant blijft voor je bedrijf.
De lezer blijft langer op de pagina om de diepgaande content te lezen, waarmee de geloofwaardigheid en waarde van je content nog eens wordt bevestigd. Daarom kiezen bloggers steeds vaker voor langere content.

Bron: orbitmedia.com, 2017

10. Korte content werkt nog steeds goed in veel branches

Lange berichten zijn goed voor de SEO-waarde, maar in veel branches kan een korte vorm nog steeds goed werken. Richt je dus niet alleen maar op lange blogs.

Blogs van 500 woorden of minder zijn namelijk ook nog steeds behoorlijk effectief. Ze zijn gemakkelijker te lezen en komen in bepaalde branches vaak voor. Vooral voor B2C-bedrijven, of bij blogs met veel beeld, hoef je geen lange berichten te schrijven.

In ANP StoryChief staat altijd up-to-date informatie wat betreft algoritmen van zoekmachines en aanbevelingen van Google. Dus als je je content in ANP StoryChief schrijft en beheert, hoef je alleen maar de ingebouwde richtlijnen binnen de tool te volgen om zeker te zijn van goedgeschreven en SEO-geoptimaliseerde blogs.

11. Het samenvatten van belangrijke leermomenten is interessant voor je doelgroep én stimuleert SEO

De term “TLDR” wordt tegenwoordig vaak toegepast als truc tijdens het bloggen. Net als social media zal ook TLDR niet snel verdwijnen. Dus het is belangrijk om de werkwijze te leren kennen en toe te passen in je blogs.

De oorsprong van TLDR gaat terug tot 2003. Het stond voor "too long; didn’t read", en werd door middelbare scholieren gebruikt als een antwoord per sms, dat aangaf dat ze veel te druk waren om echt antwoord te geven.

Tegenwoordig doet TLDR twee dingen:

  1. Het helpt je blogpost samen te vatten in beknopte oneliners voor de mensen die niet altijd de tijd of aandacht hebben om lange content te lezen
  2. Het zorgt voor een kans om nog een paar long-tail-zoekwoorden vast te leggen voor je SEO op de pagina

12. Bloggen is een langetermijnstrategie die niet snel zal verdwijnen

Ondanks wat er soms wordt gezegd of geschreven: mensen lezen wel degelijk blogs. Dat doen ze al sinds blogs bestaan.

Je inspanningen op het gebied van contentmarketing zullen op de lange termijn de moeite waard zijn. Thought leadership kost tijd. Bouw dus aan je geloofwaardigheid en zorg dat je top-of-mind bent voor diepgaande content. Lezers zullen zelfs links plaatsen naar je content als je blogs sterk zijn, omdat ze je als geloofwaardige bron zien.

Inkomende links zijn onbetaalbaar. Hoe belangrijk het ook is om een ​​aantal eigen hyperlinks op te nemen in je SEO-teksten, het aantal backlinks dat je blog ontvangt, is erg belangrijk voor het voorbestaan van je blog en online aanwezigheid.

13. Bloggen geeft influencers uit je branche iets om te delen van je merk

Influencers willen sterke content delen en houden hun feeds op sociale media onder andere actief door content te cureren. Dus waarom zou je niet iets maken dat goed te delen is, zodat je ook hun directe doelgroep aanspreekt? Bloggen zorgt dus voor nieuwe content voor jezelf, die ook door anderen gedeeld kan worden.

Er zijn verschillende manieren om je bereik te vergroten, zoals bijvoorbeeld:

  • Contacten uit je persoonlijke en professionele kringen content laten delen.
  • Gebruik maken van gastblogs van klanten.
  • Vakexperts uitnodigen om voor je te bloggen.

ANP StoryChief maakt het mogelijk om het bereik van je blog 14 keer te vergroten door je content te delen in het ingebouwde referralmarketing-systeem. Onderschat dus nooit de kracht van mond-tot-mondreclame.

14. Bloggen is betaalbaar

Of je nu besluit om de gratis blog van ANP StoryChief te gebruiken of niet, het is tegenwoordig nog steeds mogelijk om gratis te bloggen op allerlei platforms.

Verbeter je inbound marketing door te investeren in het schrijven van blogs van hoge kwaliteit. Je trekt zo niet alleen het online verkeer naar je toe, maar je kunt je content ook hergebruiken, zodat je niet constant het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.

Voor contentmarketingteams zijn blogs veel overzichtelijker en beter betaalbaar dan andere soorten content, zoals YouTube-video's of webinars.

15. Bloggen ondersteunt je andere content

Natuurlijk moet je een diverse verzameling content hebben, maar zorg ervoor dat bloggen je belangrijkste investering is. Waarom? Je blog is als een contenthub. Je kunt hem gebruiken om de andere soorten content die je maakt, zoals bijvoorbeeld een podcast of YouTube-video's, te delen.

Er zijn zoveel andere verschillende soorten content die je misschien wil maken, maar bloggen is nog steeds de belangrijkste. Het is de basis. Zonder een blog van hoge kwaliteit mis je de kans om je merk te laten groeien, meer websiteverkeer te genereren en je producten of diensten onder de aandacht te brengen.

ANP StoryChief gratis proberen

Met ANP StoryChief maak je snel en handig goed vindbare blogs. Twee weken gratis proberen?

Klik voor meer informatie

ANP en StoryChief

ANP en StoryChief hebben de krachten gebundeld. De samenwerking brengt nieuws en marketing samen.

Lees meer
Niels Bersma
Niels Bersma
niels.bersma@anp.nl

Contact

Neem contact op

Meer weten? We beantwoorden je vragen op werkdagen van 10:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden