Influencers op Twitter als nieuwsbron

Door Ina Schoorl, Client Services/Informatiespecialist bij ANP Zakelijk

De term ‘influencers’ wordt vaak geassocieerd met (veelal jonge) bloggers, YouTubers of Instagrammers. Maar de term omvat veel meer. Op social media zijn influencers personen, organisaties of instellingen die vanwege hun autoriteit, kennis, positie of relatie met het publiek de invloed hebben om opinies of attitudes over actuele onderwerpen te beïnvloeden. Bijvoorbeeld journalisten, bloggers en vloggers, politici, experts en deskundigen. Een influencer is vaak in een specifieke niche actief en plaatst regelmatig berichten over dat onderwerp. Twitter is een ideaal platform om influencers te volgen.

Twitter is laagdrempelig en zorgt voor razendsnelle communicatie. Mensen stellen er vragen, delen actuele kwesties, wisselen ervaringen uit, reageren op berichten en brengen deze onder de aandacht van anderen. Bijna niemand twittert achter een slot. Er wordt veel gedeeld, zoals blogs en artikelen, en er is discussie tussen journalisten, politici en opiniemakers. Dat levert regelmatig nieuws op.

In Nederland alleen al zijn 2,5 miljoen Twitter-accounts geregistreerd. Dagelijks zijn ruim 900.000 Twitteraars actief. En het goede nieuws is dat het aantal gebruikers van Twitter wereldwijd weer stijgende is.

Het monitoren van Twitterinfluencers

Twitter is in principe openbaar en daardoor goed te monitoren, terwijl platforms zoals Facebook en Instagram vanwege privacymaatregelen afgeschermd worden. Daardoor is het erg geschikt om in een mediamonitoringstool als nieuwsbron in te zetten. De analyse van de volgers van een influencer biedt daarnaast de mogelijkheid om in contact te komen met nieuwe mensen en nieuwe inzichten.

Influencers zijn een goede bron bij het vinden van informatie. Vaak zijn zij autoriteit op een bepaald vakgebied, en geven ze handige verwijzingen naar belangrijke bronnen, die niet te vinden zijn door Google of andere zoekmachines. Of ze geven tips die tot nieuwe inzichten leiden bij een onderzoek.

Ook voor marketingdoeleinden en voor reputatiemanagement is het interessant om influencers te volgen. Hun posts over en reacties op organisaties geven een goed inzicht in het sentiment van de berichtgeving, waardoor er tijdig bijgestuurd kan worden.

Twitterinfluencers in ANP360+

Onze monitoringstool ANP360+ bevat sinds kort een selectie van toonaangevende Twitterinfluencers die door een team informatiespecialisten zijn geselecteerd. De accounts zijn ingedeeld op onderwerpen zoals Economie en Financiën – Kunst en Cultuur – Media – Gezondheidszorg – Europa – Consumentenzaken – Food en Horeca – Vervoer en Opslag, en vakgroepen zoals Journalisten, Bekende Nederlanders en bloggers & vloggers.

Dagelijks voegen we nieuwe influencers aan ANP360+ toe. Om het systeem te ontlasten toont de tool alleen de tekst van een bericht. Als je doorklikt naar het originele bericht kun eventueel ook foto’s en filmpjes zien. Interessante tweets selecteer je in de nieuwsbrievenmodule van de applicatie.

Ook jij kunt als gebruiker van ANP360+ influencers aandragen die voor jou belangrijk zijn. Tegelijkertijd kun je goed filteren, waardoor je alleen de relevante influencers ziet. Zo bouw je samen met ons de perfecte collectie influencers, om altijd op de hoogte te blijven.

Wil je meer weten over onze mediamonitoringstool 360+? Klik hier voor meer informatie, of vraag een demo aan.