Een jaar in WTC The Hague

Het ANP is terug in Den Haag! Alweer een jaar geleden verruilden we het kantoor in Rijswijk voor het internationaal georiënteerde WTC The Hague. We zijn nog steeds blij met ons frisse kantoor met een huiskamer in Starbucksstijl, onze mooie radiocellen en onze nieuwe stoelen en bureaus. Als fact checking department van journalistiek Nederland horen we in de dynamische omgeving die het WTC biedt en we horen in Den Haag als Nederlands politiek centrum.

Maar de verhuizing naar Den Haag staat voor meer. We zijn intern flink aan het stoffen en reorganiseren. We nemen nieuwe en jonge mensen aan, poetsen onze prachtige parels weer op en een interne verhuizing staat binnenkort te gebeuren. Allemaal zaken die horen bij de transitie naar een marktgerichte onderneming. Dat betekent dat we naast onze vertrouwde nieuwsvoorziening nieuwe diensten ontwikkelen en nieuwe markten opzoeken. Zo produceren we tegenwoordig weernieuws dat wordt afgenomen door onder meer Weeronline, we maken een nieuwsfeed over topsport die (ook) wordt gebruikt door NOC-NSF en we gaan al het nieuws op het gebied van mobiliteit verslaan omdat we verwachten dat er belangstelling voor is binnen en buiten de mediabedrijven.

Er zijn steeds meer bedrijven buiten onze klassieke afnemers die online een groot publiek bereiken en journalistieke content is ook voor hen van grote betekenis. Tegelijk kunnen we de uitgevers een breder aanbod doen. En dan zijn daar nog de nieuwsbrieven, social media, de foto-van-de-maandverkiezing, specials van Hollandse Beelden, workshops en lezingen. Allemaal producten van de nieuw opgerichte marketingafdeling.

De transitie naar een echte onderneming vraagt veel van onze organisatie. We ontwikkelen analysetools om gebruiksdata te interpreteren, we breiden ons mediasalesteam uit omdat we willen luisteren naar de markt en we gaan onze diensten nadrukkelijker presenteren. Ook onze afdeling Finance krijgt het druk met alle nieuwe kostencalculaties en omzetramingen. Het ANP is aan het groeien en onze nieuwe collega’s dragen bij aan de ondernemende cultuur die we graag zien.

Maar in Den Haag of in Rijswijk, we zullen onze afkomst nooit verloochenen. Het ANP levert de feitelijke basis waarmee onze klanten verder kunnen. Betrouwbaar, onafhankelijk en snel.

– Bas van Beek (l) en Martijn Bennis (r), directie ANP