Een gesprek over het heden en de toekomst van ANP Zakelijk: Dienstverlening moet bij ons een 9+ zijn

Na tien jaar in Rijswijk verhuisde het ANP afgelopen mei terug naar waar het allemaal begon: Den Haag. Vanuit het WTC-gebouw in het Beatrixkwartier, het internationale zakencentrum van Den Haag, werkt de organisatie vanaf nu verder aan haar oplossingen en diensten op het gebied van mediamonitoring, media-analyse en mediadistributie. Een mooi moment om eens te kijken naar het heden én de toekomst. Waar staat ANP Zakelijk nu? En wat zijn de plannen voor de toekomst? Een gesprek met Edwin de Groot, Commercieel Manager, en Leo de Lange, Account Manager & Product Owner.

In het huidige medialandschap zou je kunnen zeggen dat content steeds persoonlijker aangeboden wordt. Wat merkt ANP Zakelijk hiervan?
Edwin: “Met onze mediamonitoringoplossingen bieden we klanten inzicht in alle voor hen relevante informatie in de media. Dat betekent mediamonitoring van online media – meer dan 6.500 nieuwssites en relevante blogs – en offline media, oftewel de landelijke en regionale dagbladen, huis-aan-huisbladen, rtv, magazines en weekbladen. Plus realtime inzicht in het aanbod van ANP-redacties. We zorgen dat klanten altijd als eerste op de hoogte zijn van actualiteit, trends en discussies. Onze mediaspecialisten richten samen met de klant het ANP360 Dashboard in. Vanuit dit op maat gemaakte dashboard worden eenvoudig filters en alerts ingesteld en zijn berichten makkelijk te distribueren. Zo kunnen klanten direct de actualiteit gebruiken in bijvoorbeeld specifieke interne nieuwsbrieven voor een bepaalde doelgroep, afdeling of intranetnieuwsfeed. We zien hierbij dat de vraag vanuit organisaties steeds specifieker wordt: gepersonaliseerde content op afdeling- of zelfs individueel niveau. Elke persoon binnen de organisatie moet de juiste informatie onder ogen krijgen. Vandaar dat er bij ANP Zakelijk elke ochtend vroeg zo’n twintig mediaspecialisten aan de slag gaan om de juiste informatie te verzamelen. En ja, daar komt echt handmatig werk bij kijken. Natuurlijk wordt het monitoren van de enorme dagelijkse hoeveelheden nieuws steeds verder geautomatiseerd, maar juist die menselijke touch is nodig om te garanderen dat content daadwerkelijk relevant is en er niets over het hoofd wordt gezien.”

In hoeverre is dit kenmerkend voor de dienstverlening van ANP Zakelijk?
Edwin: “Mensen denken bij het ANP vaak aan woorden als betrouwbaarheid, degelijkheid en volledigheid. Alleen door excellente dienstverlening kunnen we aan dit beeld voldoen. Die dienstverlening moet bij ons een 9+ zijn. Persoonlijk contact is daarbij cruciaal. Regelmatig telefonisch overleg met klanten is bijvoorbeeld heel normaal. Hetzelfde geldt voor media-analyse en rapportage. Je kunt die zaken automatiseren. Echter krijgen wij juist steeds vaker de vraag naar tailor-made analyses en rapportages. Klanten vragen om steeds specifiekere zoekcombinaties, steeds minder ruis. Samen met onze informatiespecialisten finetunen we zoekvragen en ontstaat uiteindelijk een analyse, rapportage of nieuwsbrief op maat.”

Waarin onderscheidt ANP Zakelijk zich op dit moment van andere mediamonitoringoplossingen?
Edwin: “Het is belangrijk om te beseffen dat elke mediamonitoringtool anders is. Veel tools hebben een eigen specialisatie: de een richt zich meer op webcare, de ander op social media of crisismonitoring. ANP Zakelijk is vooral gericht op mediamonitoring en de creatie van nieuwsbrieven, en dat vanuit het idee van persoonlijke dienstverlening in plaats van automatisering. Voor onze klanten is het daarbij belangrijk dat content vroeg geleverd wordt, zodat zij alle belangrijke stakeholders op tijd kunnen informeren.” Leo vult aan: “ANP Zakelijk heeft de rechten van vrijwel alle belangrijke uitgevers in Nederland, en toegang tot alle belangrijke websites. Daarom kunnen én mogen we als een van de weinige partijen al vanaf zeven uur ’s ochtends het nieuws van die dag aanleveren.”

Klopt het dat jullie sinds kort ook printcontent leveren aan andere mediamonitoringorganisaties?
Edwin: “Dat klopt. Tot en met begin 2018 leverden we onze printcontent, en dan met name alle content uit landelijke en regionale (dag)bladen, aan één andere mediamonitoringorganisatie. Inmiddels is het tijd voor de volgende stap. Sinds 1 januari 2018 stellen we onze printcontent ook beschikbaar voor andere mediamonitoringorganisaties. Dat geldt voor zowel de content van de uitgeverijen waarvan wij de rechten bezitten, als de content die door onze ANP-redactie wordt geschreven. Op die manier zorgen we ervoor dat meer partijen kunnen profiteren van onze mogelijkheid om printcontent als eerste te leveren.”

Bent u geïnteresseerd om als eerste de content van ANP Zakelijk (print, online, social, rtv) te ontvangen? Neem contact op.

Op welke manier ontwikkelt de dienstverlening van ANP Zakelijk zich nog meer?
Leo: “We zijn bezig met het ontwikkelen van een nieuwe tool die we begin september 2018 lanceren. Deze nieuwe mediamonitoringtool biedt onder andere uitgebreide analysemogelijkheden. Het interessante is dat hij de komende jaren organisch verder groeit en wordt geoptimaliseerd op basis van de wensen van klanten. Is er bijvoorbeeld meer behoefte aan inzicht in sentiment of entiteit? Of juist aan informatie over welke artikelen het best worden gelezen in een nieuwsbrief? Gebruikers krijgen binnen de tool de mogelijkheid om te stemmen op de voor hen meest interessante nieuwe functies. De functies met de meeste stemmen worden uiteindelijk geïmplementeerd.”

Wat is de gedachte hierachter?
Leo: “Het is natuurlijk ons doel om klanten op tijd de relevante informatie te bieden die zij nodig hebben om met actualiteit en de media om te gaan. We vinden het daarbij heel belangrijk dat klanten ook daadwerkelijk tijd besparen en dat ze informatie op een eenvoudige manier verkrijgen. Dat is ook de insteek van onze nieuwe tool: het gaat niet om wát er allemaal mogelijk is, maar om wat de klant echt nódig heeft. Zij zijn immers degenen die ermee moeten werken. Daarom houden we alles zo eenvoudig mogelijk. Zo is de tool al automatisch ingesteld op de meest logische en belangrijkste monitoringinstellingen. Dit gaan we steeds verder uitbreiden, net als ons portfolio van content-uitgevers overigens. Zo creëren we samen met de klant een optimale, allesomvattende monitoringtool.”

Bent u een uitgeverij en vindt u het interessant om content aan te bieden via ANP Zakelijk? Of wilt u als bedrijf de bètaversie van onze nieuwe tool testen? Neem contact op.

Tot slot, wat kunnen mensen doen die meer willen weten over de ontwikkelingen omtrent mediamonitoring?
Edwin: “In oktober 2018 organiseert ANP Zakelijk een event waar we de nieuwste ontwikkelingen binnen de mediamonitoringmarkt behandelen. Ook presenteren we daar de eerdergenoemde tool. Een interessante kans voor bedrijven die werken met of geïnteresseerd zijn in mediamonitoringoplossingen. Houd dus vooral onze nieuwsbrief in de gaten.”