Dominique Mollee verkoopt de foto’s van het ANP in het buitenland

Foto door Jorien de Waard


Dominique Mollee
begon bij persbureau Novum, zette Novum Regio Foto op bij het ANP, werkte bij Hollandse Hoogte en kwam uiteindelijk weer terecht bij het ANP. Nu is ze accountmanager op de ANP Fotoafdeling en heeft ze contact met alle internationale agentschappen van ANP-Hollandse Hoogte.

Door Franca Grimbergen

Hollywood
“Na mijn studie journalistiek heb ik gestudeerd aan de filmacademie in Hollywood. Ik koos voor de richting cinematografie, camera en belichting. Na het afronden van mijn studie ben ik nog een tijdje in Amerika gebleven en heb ik samen met een Amerikaan de documentaire ‘My Way’ gemaakt. Dat was mijn eerste documentaire ooit en een bijzondere ervaring. We hebben voor deze documentaire verschillende bands mogen interviewen, waaronder Guns ‘N Roses.

Na afloop hebben we de documentaire ingestuurd naar verschillende filmfestivals. Helaas moest ik toen weer terug naar Nederland omdat mijn visum afliep. Uiteindelijk is onze documentaire goed opgepikt en heeft ‘ie op 31 filmfestivals wereldwijd gedraaid. Heel bizar, dat hadden wij nooit verwacht.”

“Onze documentaire ‘My Way’ heeft op 31 filmfestivals wereldwijd gedraaid”


Bij het ANP

“Terug in Nederland heb ik bij de NTR meegewerkt aan een documentaire; ik deed de camera en belichting. Door mijn studie in Amerika is ook mijn interesse in fotografie ontstaan. Fotografie heeft qua techniek veel raakvlakken met film.

Daarna ben ik als beeldredacteur bij Novum aan de slag gegaan. Later werd Novum overgenomen door het ANP, waar ik Novum Regio Foto heb opgericht. Ik vond toen al snel een mooie kans bij fotobureau Hollandse Hoogte waar ik de overstap maakte naar de fotosales. Na de overname door het ANP werd dat international sales, waar ik nu helemaal op mijn plek zit.”

220 agentschappen
“Ik heb contact met de agentschappen van ANP en Hollandse Hoogte. Dat is een behoorlijke uitdaging, want dit zijn momenteel zo’n 220 agentschappen. Denk aan Magnum Photos, Reuters, Associated Press, entertainmentagentschap Splash en de collecties van The Guardian of The New York Times. Soms verkopen wij alleen beeld van zo’n agentschap in Nederland en soms gaat het twee kanten op. Dan verkopen zij ook de beelden die onze fotografen maken in hun land.”

Een breed takenpakket
“Ik maak prijsafspraken, houd in de gaten welke agentschappen relevant zijn voor de Nederlandse markt en welke niet en ik onderhoud het ‘persoonlijke’ contact. Agentschappen zijn een soort familie, sommige zijn al heel lang partner van ons. Die band moet je goed onderhouden, ook als er een periode is wanneer ze minder beeld van ons verkopen. Ook controleer ik of beelden goed binnenkomen, houd ik de beeldbank up-to-date en bij interessante gebeurtenissen verstuur ik een nieuwsbrief.

Ik haal veel plezier uit fotografie en vind het stukje rechten en communicatie dat bij de fotografieverkoop komt kijken erg interessant. Denk aan het wel of niet commercieel gebruiken van een foto en de beeldrechten die verschillen per land.

Het contact met buitenlandse klanten vind ik het leukste aan mijn werk. Je merkt dat er veel verschillende bedrijfsculturen zijn. Ieder agentschap pakt de zaken net weer anders aan.”

De Nederlandse foto’s die het goed doen
“Ik selecteer de foto’s die wij via onze buitenlandse partners willen verkopen in verschillende landen onder andere door er naar te kijken als een toerist: wat vinden zij interessant aan Nederland? Die foto’s verkopen vaak toch het beste, omdat ze uitbeelden wat de meest opvallende eigenschappen van ons land zijn.

Verder vind ik het belangrijk dat het buitenland op de hoogte is van wat er allemaal speelt in Nederland. Een goed voorbeeld zijn de klimaatprotesten. De interesse in Nederland wordt steeds groter, omdat steeds meer mensen reizen.

Beeld van het koningshuis is erg geliefd in het buitenland, net als foto’s over klimaatverandering en innovaties. Vooral de Duitse en Deense agentschappen zijn verzot op ons koningshuis en dan met name foto’s van Máxima. Het is zelfs zo dat er enige strijd is binnen die agentschappen wie onze koningshuisbeelden krijgen. Verder doen beelden van internationaal bekende Nederlanders als Michiel Huisman en Carice van Houten het goed. En ook sportfotografie is een grote inkomstenbron.”

“Agentschappen zijn een soort familie, sommige zijn al heel lang partner. Die band moet je goed onderhouden”


Ruinerwold, Kim Jung-Un en nazi’s

“Soms komen er opmerkelijke aanvragen vanuit het buitenland binnen. Laatst was er veel interesse in beeld van de boerderij in Ruinerwold, van de marathondienst in de Bethelkapel voor de Armeense familie Tamrazyan en de wodka van Kim Jung-Un in de Rotterdamse haven. Ook de controversiële nazi-tentoontstelling in Den Bosch trok de aandacht.”

Bekijk hieronder een reeks onderwerpen die afgelopen maanden veelvuldig werden afgenomen door buitenlandse agentschappen.