Relevante content: zo krijg én houd je mensen op je website of intranet - ANP

Relevante content: zo krijg én houd je mensen op je website of intranet

Relevante content: zo krijg én houd je mensen op je website of intranet

Zo blijven je websitebezoekers wél terugkomen: 5 tips

‘Je website is het visitekaartje van je bedrijf.’ Een veelgehoorde kreet, maar niets is minder waar. Kijk maar eens naar de levensweg van een willekeurig visitekaartje. Na dagen- of misschien wel maandenlang veilig opgeborgen te zijn in een binnenzak of portemonnee, is het moment daar. Het kaartje wordt overhandigd aan een potentiële klant, medewerker of partner. Er wordt een blik op geworpen, misschien nog een opmerking of complimentje gemaakt, en het kaartje verdwijnt in een nieuwe binnenzak. Met een beetje geluk wordt het dagen later weer tevoorschijn gehaald, om vervolgens voorgoed te verdwijnen in een bureaula of pennenbakje.

Hoe anders is dat met een website. Ook daar zijn contactgegevens te vinden, idealiter op een duidelijke plaats. Maar een goede website is daarnaast zoveel meer. Een plek om mensen te informeren over je product of dienst. Een plek om de interactie aan te gaan met je doelgroep. En – met een beetje geluk – een plek waar mensen regelmatig terugkomen.

Eén ding is daarbij cruciaal: goede content. Met waardevolle, relevante content trek je mensen naar je website én houd je ze daar. Waar die content aan moet voldoen? Dat lees je in onderstaande checklist.

  • Voldoe aan verwachtingen

De tijd dat je website een en al reclame was voor je eigen product of dienst, ligt ver achter ons. Niet voor niets is contentmarketing al geruime tijd booming business: door je doelgroep relevante content aan te bieden, creëer je meerwaarde en binding met je bedrijf. Zorg dus dat je content aansluit bij wat je doelgroep zoekt. Bedenk: voor welke doelgroepen schrijf ik? Wat zijn hun need to knows en nice to knows ? En hoe kan ik daar vanuit mijn expertise antwoord op geven?

  • Wees betrouwbaar

Denk eens aan de waarden die je als bedrijf uit wilt stralen. Grote kans dat betrouwbaarheid, autoriteit of geloofwaardigheid in dit rijtje staan. Zorg dat deze waarden ook terugkomen in je websitecontent. Vermijd te veel commerciële boodschappen over je eigen product of dienst. Wees in plaats daarvan behulpzaam en van toegevoegde waarde, door objectieve content te bieden die ook inhoudelijk klopt. Zo positioneer je je bedrijf als autoriteit binnen je vakgebied én bouw je vertrouwen op bij (potentiële) klanten.

  • Blijf actueel

Toegegeven: het is best lastig om je website regelmatig bij te houden met kwalitatieve content. Maar de voordelen zijn enorm. Niet alleen Google heeft een voorkeur voor websites die regelmatig nieuwe content aanbieden – ook voor je bezoekers is het een reden om af en toe eens terug te komen voor up-to-date informatie over bijvoorbeeld hun vakgebied. Zodat ze bij de koffieautomaat mee kunnen praten over de laatste nieuwtjes.

  • Investeer in structuur

We zien het helaas maar al te vaak: websites waar je nooit meer weg lijkt te komen als je er eenmaal verzeild bent geraakt. Als informatie niet duidelijk te vinden is, kan dat al snel irritatie opleveren bij bezoekers. Zorg daarom voor een consistente navigatiestructuur, met duidelijke menu’s en de mogelijkheid om terug te gaan naar eerdere pagina’s of de homepage. Als gebruikers je site prettig vinden in gebruik, blijven ze immers langer hangen. Bonustip: verwijs je naar andere artikelen of websites? Zorg dat deze artikelen geïntegreerd zijn in je site, of dat linkjes worden geopend in een nieuw tabblad. Zo voorkom je dat mensen – al dan niet per ongeluk – weer wegklikken van je pagina.

  • Implementeer een nieuwsfeed

Regelmatig relevante, betrouwbare, actuele content op je website: dat is dus het credo. Met een nieuwsfeed, zoals de ANP Webfeed, realiseer je dit eenvoudig en efficiënt. Als een van de belangrijkste nieuwsbronnen van de Nederlandse media biedt het ANP de mogelijkheid om nieuws direct door te plaatsen op een website of intranet, in de vorm van een geïntegreerde RSS-feed. Zo creëren bedrijven en organisaties binnen hun eigen online omgeving een continue stroom van kwalitatieve content omtrent hun vakgebied. Betrouwbaar, snel en nieuwswaardig.

Bekijk de infographic over de ANP Webfeed? Klik hier