Mediamonitoring 2.0: eventmonitoring

Mediamonitoring 2.0: eventmonitoring

Armin van Buuren, Tiësto, Hardwell; Nederland is een land dat al lang niet meer alleen bekendstaat om zijn tulpen en molens. Internationaal associëren steeds meer landen ons met de dancemuziek. Dat zie je terug in het aantal bekende deejays dat we voortbrengen, maar ook in het grote aantal dance-evenementen dat hier plaatsvindt. Van Dance Valley tot Sensation en van Mysteryland tot The Flying Dutch; ze verkopen stuk voor stuk uit. Ook online houden deze evenementen echter de gemoederen bezig. Op Instagram en Facebook delen bezoekers live hun ervaringen van het festival. Prachtig natuurlijk voor het merk, maar het gevolg is wel dat een klein opstootje al kan leiden tot grote ophef. En daarbij gebeurt er zo veel dat je het niet altijd meer kunt bijhouden. Hoe ga je daar als eventorganisatie mee om? Met die vraag zat ook ALDA – organisator van onder meer The Flying Dutch en Amsterdam Music Festival (tijdens ADE). Reden om ANP in te schakelen voor mediamonitoring om overzicht te houden over alle publicaties.

Gedegen monitoringrapport

Matthijs Seilberger, accountmanager ANP: “Ook een traditioneel bedrijf als het ANP moet altijd oog houden voor nieuwe initiatieven. De dance-industrie groeit enorm en er gebeurt veel. Daarom hebben we Alda benaderd met ons mediamonitoringsaanbod. Simpelweg omdat we als onafhankelijke partij kort op het nieuws zitten, kunnen we al het relevante nieuws monitoren en hebben de expertise en analisten in huis die zorgen voor een gedegen rapport. We voelden dat er een goede match in zat met deze partijen.”

Alda monitorde zijn evenementen voorheen zelf. Birgitte van Boven, pr-manager bij ALDA: “We hadden op een gegeven moment juist echt behoefte aan een onafhankelijke partij die voor ons berichtgeving kon monitoren. Het ANP sprak ons aan omdat zij partners heeft die zowel social media als rtv, vakbladen, tijdschriften en natuurlijk de traditionele kranten realtime monitoren, van landelijk tot regionaal. Daarnaast hebben ze veel media-experts in huis, zodat die informatie samengevat wordt in een goed, betrouwbaar en onafhankelijk rapport.”

Signaleren van kansen

ANP gaat altijd eerst met de klant om tafel om te bepalen wat de belangen zijn rondom het event en wat het bedrijf wil bereiken. Aan de hand daarvan stellen beide partijen samen een briefing op die bepaalt wat er precies gemeten moet worden. Zodra de doelstellingen zijn afgestemd, zet het ANP zijn mediamonitoringtools aan. Seilberger: “We werken met veel verschillende partners en tools samen voor mediamonitoring. De eindgebruiker heeft daar tijdens het event in principe geen omkijken meer naar. Wel sturen we de klant regelmatig updates, zodat ze kunnen reageren mocht dat nodig zijn. Zeker tijdens grote evenementen kan dat zomaar gebeuren. Achteraf krijgt de eventorganisatie een rapport met het totaal aan publicaties. Daarin vinden ze onder andere bereik, mediawaarde, pr-waarde, sentiment en volumestijging. Dus signaleren we ook bedreigingen of juist kansen. Vervolgens is het aan de klant om daar acties op te ondernemen.”

Het ANP kan verder benchmarken hoe een evenement heeft gepresteerd op het gebied van publicaties, of de resultaten afzetten tegen de editie van het afgelopen jaar. Wat ging er beter? Wat ging er slechter? Waar heeft het meer publiciteit opgeleverd, en waar minder? Hebben sponsoren en partners gedaan wat ze moeten doen? Zonder daarbij te adviseren, kan het ANP wel heel veel meten en duiden.

Het resultaat

Mediamonitoring via het ANP leverde ALDA bijzonder goede resultaten op. Birgitte van Boven: “Dankzij de door het ANP ingezette tools beschikten we snel over een globale analyse van het bereik van onze events. Zelfs de dag daarna konden we op basis daarvan nog het een en ander aanpassen. Om een voorbeeld te noemen: over de periode 13 tot en met 26 oktober 2016, toen ADE plaatsvond, vond het ANP 8.165 items over ALDA in de Nederlandse media. Die representeren een totale mediawaarde van 7.904.559 euro. Het is voor ons zeer nuttig om dat direct te kunnen inzien, zodat we daarop kunnen blijven inspelen. Ook zet het een benchmark voor de editie van volgend jaar.”