Intermaris weet wat er in de sector speelt - ANP

Intermaris weet wat er in de sector speelt

Intermaris weet wat er in de sector speelt

Woningcorporatie Intermaris in Hoorn houdt haar mediaomgeving nauwlettend in de gaten. Bij de keuze voor ondersteuning daarbij, kwam Intermaris uit bij het ANP en bij ANP360. “We hebben vooral gekeken naar gebruiksvriendelijkheid en de mate van dienstverlening.”

Woningcorporaties stonden de laatste jaren flink ter discussie. ‘Graaigedrag en spilzucht’, zo luidde het publieke en politieke oordeel. Voor Intermaris lijkt dit misplaatst. De corporatie heeft zich naar eigen zeggen altijd tot haar kerntaak beperkt: ‘het aanbieden van betaalbare woningen voor mensen met een laag inkomen’. Desondanks houden de West-Friezen hun (media)omgeving nauwlettend in de gaten. Nieuwe reputatieschade voor de sector kan immers ook effect op de eigen organisatie hebben. ANP360 helpt hen daarbij.

Eén tool om effectief alle media te monitoren?

Intermaris – actief in het gebied tussen Hoorn, Purmerend en Waterland – zocht een gebruiksvriendelijke tool om effectief media en sentimenten te monitoren. ”We hebben vooral gekeken naar gebruiksvriendelijkheid en de mate van dienstverlening”, legt Monique Vlaar, communicatieadviseur bij Intermaris, uit. ANP360 is toegankelijk, zonder overbodige toeters en bellen. Verder bleek de helpdesk met informatiespecialisten zijn naam waar te maken, in de zin dat we ook direct werden geholpen als dat nodig was.”

Hoe gebruiken jullie ANP360 nu?

”Aan de hand van een aantal zoekwoorden en combinaties van zoekwoorden scannen we de media op berichten die voor woningcorporaties relevant zijn. Alle issues die spelen en mogelijk gaan spelen dekken we daarmee af, zodat we nauwelijks verrast worden door onverwachte ontwikkelingen. Elke dag krijgen we een digitale uitdraai van berichten, met een eerste selectie uit de reguliere media én online media. Uit dat aanbod maken we, voor eigen gebruik, een verdere filtering.”

Dat doorselecteren, kost dat veel moeite?

”Dat gaat heel makkelijk. Het mooie is dat je alle aangeleverde berichten kunt lezen. Pas als je ze voor verder gebruik archiveert ga je betalen. Door de bank genomen kiezen we uit het eerste aanbod aan artikelen slechts 4 procent voor eigen documentatie, voor ons eigen intranet of voor de nieuwsbrief waarmee we bepaalde zaken onder de aandacht van ons bestuur en management willen brengen.”

 Speelt ANP360 verder een rol in jullie persbeleid?

”Goede mediamonitoring geeft ons een beeld waar onze berichten worden overgenomen en in welke zin erover gecommuniceerd wordt. Huis-aan-huisbladen vormen een belangrijke doelgroep omdat onze huurders en potentiële huurders die bladen goed lezen. Maar ook online publicaties zoals op Dichtbij.nl en vermeldingen in social media volgen we met grote belangstelling. Dankzij de rapportages die we ontvangen, krijgen we een breed mediabeeld. Soms komen daar dingen naar boven die we dankbaar gebruiken bij volgende mediatrajecten.”