De essentie van informatie: 5 trends in mediamonitoring - ANP

De essentie van informatie: 5 trends in mediamonitoring

De essentie van informatie: 5 trends in mediamonitoring

De mediawereld verandert. En steeds sneller ook. Kijk alleen al naar de groeispurt die sociale-mediakanalen als Snapchat en Instagram maken. Maar ook (live) videocontent wordt meer en meer omarmd door niet alleen de jongere generatie. Het is zelfs zo dat traditionele media trending topics gebruiken als input voor het nieuws. Denk aan de #ophef rond Zwarte Piet. Als bedrijf wil je liefst grip houden op die voortdurende stroom aan informatie – wie weet komt jouw bedrijf erin voor of is er relevant nieuws voor jouw communicatieboodschappen. Mediamonitoring is van oudsher een middel om bij te houden wat er gebeurt. En vooral ook: wat er relevant is voor je organisatie. Tegenwoordig gaat dit verder dan knipsels opslaan. Vijf belangrijke mediamonitoringtrends die elke marketingmanager en woordvoerder moet weten.

1. Sneller reageren moet

Informatie is tegenwoordig steeds sneller beschikbaar. Nieuws over jouw bedrijf – positief én negatief – doet dus ook sneller de ronde. Het gevolg: bedrijven moeten ‘even snel’ reageren. Met alle gevolgen van dien. Door alerts in mediamonitoringtools in te stellen ben je snel op de hoogte van situaties die je imago potentieel kunnen schaden. Snelheid is hierbij essentieel, omdat je zo eventuele onwaarheden in de kiem kunt smoren. Of als de afdeling webcare niet snel genoeg reageert, is te voorkomen dat een klant zijn antwoord gaat zoeken bij een concurrent. De opkomst van live content, via bijvoorbeeld Facebook Live en Periscope, heeft daarbij extra implicaties: wat er live gezegd wordt, gaat direct de ‘zender’ op. Uit een recent onderzoek van ANP blijkt dat veel bedrijven bereid zijn de traditionele communicatietechnieken overboord te gooien om mee te gaan in de video-ontwikkelingen. Zij hebben daar echter geen vastomlijnd idee over, dus ze werken veelal volgens ‘trial and error’.

2. Communicatieafdelingen groeien naar elkaar toe

Blogs, websites, televisie, radio, tijdschriften, sociale media: de hoeveelheid informatie en kanalen neemt alsmaar toe. En daarmee ook het aantal plekken en tijden waarop er iets over je bedrijf verkondigd kan worden. Daarvan wil je natuurlijk niets missen. Alles weten is onmogelijk; alles meten kan echter wél. Er zijn monitoringtools voor alle kanalen. De keuze die je maakt is afhankelijk van het einddoel. Of je nu wilt gaan voor reputatiemanagement, webcare, engagement of iets heel anders. Vraag jezelf af wat je wilt bereiken en kies de tool die daarbij past. Een belangrijk bijkomend voordeel van monitoring is dat woordvoerders en webcaremedewerkers naar elkaar kunnen toegroeien. Dit zijn nu vaak nog twee aparte afdelingen. Samen komen ze erachter wat er speelt in de markt en hoe daarnaar is te handelen. Dat bevordert een eenduidig beleid en efficiënte klantcommunicatie.

 

3. Veranderend medialandschap

Mede door de brede adoptie van 4G-internet, de toename van het aantal mobiele devices en betere kwaliteit smartphones verandert het traditionele medialandschap. Momenteel zijn video en livestreaming booming. Binnen vijf jaar is de meeste content op Facebook video. Nu al geeft het algoritme van Facebook voorrang aan geüploade video’s. Echter, het veranderende landschap en de vereiste snelheid komen de kwaliteit van het nieuws niet altijd ten goede. In de strijd om de consument of klant, komen zorgvuldigheid en gedegen research veelal op een tweede plaats. Het in de journalistiek traditionele hoor en wederhoor dat op elk nieuwsbericht moet worden toegepast, staat op de tocht. Daar komt bij dat – met name door de tijdsdruk en de drang om te scoren – informatie soms klakkeloos wordt overgenomen door andere media. Het gevolg is dat we overal meer van hetzelfde nieuws zien verschijnen. En daar kunnen dus fouten in staan. Goede mediamonitoringtools pakken deze fouten bij de bron en helpen escalatie voorkomen.

4. Experts zijn nodig voor duiding

Meten is weten, dat weet iedereen. Maar met al die vernoemingen in de media vraag je je af wat al die zichtbaarheid oplevert. Wat is de waarde van een like bijvoorbeeld? Voor consumenten geldt vooral: hoe meer likes, hoe meer endorfine en hoe beter zij zich voelen. Bedrijven willen liever geldwaarde zien en dat is en blijft een lastige kwestie in mediamonitoringland. Kwantiteit is te meten en PR heeft wel degelijk effect, maar daar is geen concreet prijskaartje aan te hangen. Sommige monitoringtools doen een poging en geven aan wat een publicatie had gekost als hetzelfde bereik was ingekocht via advertenties. We weten ook dat merken met veel Facebookfans hoger scoren op imago, voor meer mond-tot-mondreclame zorgen en loyaler zijn aan een merk of product. Indirecte sales dus, die moeilijk is te herleiden tot een bepaalde campagne. Maar wat is het uiteindelijke monitoringdoel van een bedrijf: directe sales, zichtbaarheid, reputatie of naamsbekendheid? Duiding van de monitoringzoekresultaten door experts is daarom essentieel. Zij plaatsen de resultaten in perspectief en koppelen ze aan de doelstellingen. En zo kunnen honderd likes ineens veel waardevoller zijn dan vijfduizend.

5. Auteursrechten steeds belangrijker

Een afbeelding nodig? Google geeft je binnen enkele seconden een scala aan beelden en social media barsten van de prachtige foto’s. Maar zo’n afbeelding van internet halen en die, zonder research, voor eigen kanalen gebruiken kun je echt beter laten. Op heel veel beeldmateriaal is auteursrecht en vaak ook portretrecht van toepassing. Zelfs na content op social media te plaatsen behoudt de maker nog steeds het auteursrecht. Niet alle marketeers en directeuren zijn zich bewust van de mogelijke (juridische) problemen omtrent auteursrecht. Herplaatsing zonder toestemming van de maker en/of afgebeelde personen kan tot grote boetes en zelfs vervolging leiden. Denk aan een geldboete van maximaal 82.000 euro en maximaal vier jaar cel. Dat komt de bedrijfsresultaten niet bepaald ten goede. Bedrijven laten zich daarom het beste adviseren over stockfoto’s, gratis beeldmateriaal, rechtenvrij zoeken via Google en herplaatsing van social content.

Wees op tijd en speel nu in op de trends. Mediamonitoring gaat soms met vallen en opstaan, maar de juiste aanpak versterkt de resultaten: regel een goede monitoringtool, werk samen met experts, laat webcare en woordvoering samenwerken en verdiep je in auteursrecht. Meer weten over de trends en ontwikkelingen op het gebied van mediamonitoring? En benieuwd naar hoe marketingmanagers en directeuren in Nederland denken over mediamonitoring? Blijf niet achter en lees erover in het whitepaper Mediamonitoring – De Essentie.

Download de complete infographic over trends in mediamonitoring

Klik hier voor de download