De licenties achter mediamonitoringtools: “Goede content is steeds belangrijker” - ANP

De licenties achter mediamonitoringtools: “Goede content is steeds belangrijker”

De licenties achter mediamonitoringtools: “Goede content is steeds belangrijker”

Dit najaar introduceert ANP Zakelijk een nieuwe mediamonitoringtool, waarmee klanten niet alleen online en offline media monitoren maar ook uitgebreide analysemogelijkheden tot hun beschikking hebben. Het is voor bedrijven steeds belangrijker om op tijd de relevante informatie te krijgen die zij nodig hebben om met de actualiteit en de media om te gaan. Maar hoe zorg je nu dat je als mediamonitoringtool alle relevante content aanbiedt, zowel op het gebied van nieuwssites en blogs als landelijke en regionale dagbladen, huis-aan-huisbladen, RTV, magazines en weekbladen? En wat is de toegevoegde waarde van een tool nu er steeds meer gratis content komt? Het heeft alles te maken met licenties. Een gesprek met Theo Korstanje, product- en licentiemanager bij ANP Zakelijk.

 

Waar houd je je voornamelijk mee bezig bij ANP Zakelijk?

“Ik ben werkzaam als licentiemanager, dat houdt in dat ik contracten sluit met uitgevers en andere partijen met als doel hun artikelen op te nemen in de monitoringstools van ANP Zakelijk. Op dit moment heeft ANP Zakelijk de rechten van vrijwel alle belangrijke uitgevers in Nederland, en toegang tot alle belangrijke websites. Daarom kunnen én mogen we bijvoorbeeld al vanaf zeven uur ’s ochtends het nieuws van die dag aanbieden via onze monitoringtools. Toch zijn we continu bezig om ons content-portfolio verder uit te breiden via nieuwe contracten. In die contracten komen we overeen wat onze klanten mogen doen met de artikelen van de desbetreffende partij en tegen welke vergoeding. Ook als klanten artikelen van een specifieke uitgever willen gebruiken die nog niet in ons portfolio is opgenomen, zorg ik ervoor dat dat geregeld wordt.”

 

Wat is volgens jou de belangrijkste marktontwikkeling die op dit moment speelt omtrent licenties?

“Wat er op het moment vooral speelt zijn auteursrechtelijke aanpassingen op Europees niveau. Op 12 september jl. heeft het Europees Parlement zich uitgesproken over een aanpassing van het auteursrecht. Met de lidstaten zal worden onderhandeld over de uiteindelijke wettekst. De eerste belangrijke aanpassing verstrekt uitgevers het recht om partijen als Google en Facebook te verbieden content over te nemen. De gedachte is dat uitgevers die nu niets verdienen aan het gebruik van hun artikelen op bijvoorbeeld Google News wel recht hebben op een redelijke vergoeding, door velen ‘linkbelasting’ genoemd. De tweede aanpassing resulteert in een verhoogde mate van verantwoordelijkheid voor de grote platforms ten aanzien van auteursrechtelijk beschermd materiaal dat gebruikers uploaden. Axel Voss, het Duitse lid van het Europees Parlement en degene die de aanpassingen door het Europees Parlement heeft geleid, zegt dat de aanpassingen vooral op de machtige Amerikaanse platforms zijn gericht om de belangen van lokale uitgevers en individuele makers van creatieve producten, zoals foto’s, films, muziek en teksten, te beschermen. Gezien deze ontwikkeling lijkt het niet onlogisch dat uitgevers een bijdrage gaan vragen voor het gebruik van online content door mediamonitoringpartijen. Dat is in Nederland nog niet het geval, maar al heel gebruikelijk in landen als België, Duitsland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk.”

 

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen bij ANP Zakelijk op het gebied van content?

“Met de nieuwe tool die we binnenkort introduceren werken we samen met de klant aan optimale mediamonitoring. Gebruikers kunnen meedenken en stemmen over de meeste interessante nieuwe functies van de tool, die we vervolgens ook kunnen implementeren. Een van de voordelen van de nieuwe tool is het feit dat we nu ook makkelijker verschillende soorten content voor klanten beschikbaar kunnen maken en combineren. Denk bijvoorbeeld aan ANP-berichten, specifieke content uit het politieke domein, maar ook de toevoeging van een agenda, social media, RTV, kranten en tijdschriften aan de mediamonitoringtool. Daarnaast sluiten we nieuwe overeenkomsten met uitgevers en partners, zowel vaktijdschriften als radio en televisie, zodat we ons portfolio van uitgevers kunnen blijven uitbreiden. Klanten die op zoek zijn naar internationale content kunnen we in de nabije toekomst daardoor bijvoorbeeld ook beter bedienen.”

 

Kunnen klanten ook specifieke content aanvragen?

“Ja, dat kan. We ondersteunen onze klanten hierin maximaal, of het nu gaat om printcontent, online content, of iets anders. Soms kiezen we ervoor de specifieke content toe te voegen aan ons portfolio, om zo onze generieke dienstverlening te verbeteren. Maar we brengen ook weleens een specifieke uitgever in contact met een specifieke klant. Het ligt er maar net aan wat de wens van de klant is.”

 

In hoeverre is de nieuwe tool nog relevant nu er ook steeds meer gratis content verschijnt?

“Gratis is niet helemaal het juiste woord, want uitgevers moeten sowieso betalen om die content te maken. Zij merken dat het steeds lastiger wordt om ervoor betaald te worden. Goede content krijgt in tijden van fake news en veel vluchtig nieuws juist meer waarde, vandaar dat uitgevers hun langere of meer exclusieve artikelen vaak alleen in een printuitgave of achter een paywall publiceren. Ik verwacht dat dit in de toekomst steeds vaker voorkomt, en mede dankzij onze nieuwe tool blijven wij en onze dienstverlening daardoor zeer relevant. Communicatieprofessionals en gebruikers van mediamonitoringtools willen die kwalitatieve artikelen achter een paywall immers wel gewoon kunnen zien. Samen met de uitgevers proberen wij die artikelen dan ook ter beschikking te stellen. Dat is nog weleens een technische uitdaging, omdat de artikelen achter paywalls weer uit andere systemen komen. Daarnaast moeten we met deze uitgevers ook weer licentieafspraken maken. Maar dit zijn uitdagingen die we graag aangaan en bij de belangrijkste uitgevers al hebben getackeld.”

 

Wat kunnen mensen doen die meer willen weten over de ontwikkelingen omtrent licenties en de nieuwe tool van ANP Zakelijk?

“Op 11 oktober 2018 organiseren wij een event over de nieuwste ontwikkelingen binnen de mediamonitoringmarkt. Ook presenteren we daar de eerdergenoemde tool. Een interessante kans voor bedrijven die werken met of geïnteresseerd zijn in mediamonitoringoplossingen. Houd dus vooral onze nieuwsbrief in de gaten.”

 

Heeft u vragen over mediamonitoring en de bijbehorende licenties? Neem contact op met Theo Korstanje via theo.korstanje@anp.nl of 070 4141 175.