5 ontwikkelingen mediamonitoring in 2017

5 ontwikkelingen mediamonitoring in 2017

Steeds meer marketeers en directeuren zijn overtuigd van het belang van mediamonitoring. Maar met sporadisch artikelen uitknippen, je organisatie googlen en audiofragmenten opslaan kom je vandaag de dag niet ver. Consumenten zijn steeds mondiger, waardoor je merk zomaar ten prooi kan vallen aan negatieve sentimenten. Hoe leg je de vinger op content die voor jouw organisatie en imago relevant is? Om ook volgend jaar scherp te blijven, is het zaak nu al rekening te houden met wat er volgend jaar gebeurt. Onderstaande vijf ontwikkelingen gaan naar verwachting een belangrijke rol spelen op het gebied van mediamonitoring in 2017.

1. Meer integratie van verschillende kanalen en afdelingen

De berichtgeving op blogs, websites, televisie, radio, social media en in tijdschriften groeit meer en meer naar elkaar toe. Een bericht op een nieuwssite of in een papieren dagblad kan voor veel ophef zorgen op sociale media. Andersom is een interessante of virale post op Twitter of Facebook steeds vaker nieuws voor de traditionele nieuwsmedia. Daarmee kan ook het gesprek over jouw organisatie zich razendsnel verspreiden. Het gevolg is dat je als organisatie zult moeten reageren. Is het niet op een belletje van een journalist, dan wel op een tweet van een van je klanten. Het op elkaar afstemmen van de afdelingen webcare en woordvoering is daarom volgend jaar belangrijker dan ooit. Onderschat geen enkel(e) gebruiker of medium. En zorg ervoor dat overal hetzelfde wordt verteld. Afstemming en samenwerking is dan ook een absolute must in 2017.

2. Koppeling van databronnen is nodig

Print, rtv-berichten, websites en sociale media in kaart brengen betekent veel losse eilanden monitoren en veel dubbel werk. Omdat bijna alle bedrijven meerdere mediakanalen inzetten of volgen, is een koppeling van verschillende databronnen en mediamonitoringtools cruciaal. Let er daarbij speciaal op dat de betrokken partijen betrouwbaar en volledig te werk gaan; slechts één onbetrouwbare partij kan je volledige monitoringresultaten al verdraaien. Geen idee waar te beginnen met het integreren van bronnen? Denk meer in campagnes en integreer relevante events. Formuleer doelstellingen, meet en maak keuzes. Uiteindelijk werk je zo stap voor stap naar een volledig geïntegreerde aanpak die past bij je marketingdoelstellingen. 

3. Relevante en noodzakelijke data moet beschikbaar worden

Bepaalde content op bijvoorbeeld de websites van het Financieele Dagblad, het NRC of de Volkskrant is alleen leesbaar voor abonnees. Doordat die afgeschermde pagina’s niet worden gescreend door monitoringtools, kunnen bedrijven waardevolle content mislopen. Er is daarnaast ook niet inzichtelijk wie een bepaald bericht heeft gedeeld op sociale media. De druk op online publishers om de data vrij te geven neemt daarom toe. Het is namelijk juist de achtergrondinformatie die bedrijven beter laat begrijpen hoe een situatie in elkaar steekt, zodat een passende vervolgactie is uit te voeren. 

4. Informatie wordt meer geselecteerd en gefilterd

Niet alle informatie is relevant voor alle bedrijven en alle afdelingen binnen die organisaties. Wat is het doel van het monitoren? Klantenservice, reputatiemanagement, de interactie aangaan, marktonderzoek? Een webcaremedewerker focust bijvoorbeeld op productvragen die binnenkomen via Facebook, maar heeft minder van doen met het bereik van recente campagnes. En woordvoerders willen 24/7 op de hoogte zijn van wat er gebeurt, maar voor stakeholders is dat soms minder belangrijk. Bedrijven moeten daarom zorgen dat de juiste mensen toegang hebben tot de voor hen waardevolle informatie. Selectiemogelijkheden maken monitoring persoonlijker en relevanter. Bijvoorbeeld wanneer alleen de mediaberichten vanuit een bepaalde bron of persoon worden getoond. 

5. Sociale media vaker ingezet voor beïnvloeding publiek en politiek

Via sociale media staan bedrijven direct in contact met hun volgers en potentiële klanten. In combinatie met traditionele media zijn de sociale media goede kanalen om het publiek en de politiek te kunnen beïnvloeden. Bijvoorbeeld door afgeschermde Facebookgroepen aan te maken, waar alleen relevante leden toegang toe hebben. Bedrijven zetten hun monitoring dan alleen nog in op sociale media, want daar spreekt ten slotte ‘de stem van het volk’.

Meer weten over de trends en ontwikkelingen op het gebied van mediamonitoring? Download hier De Essentie Mediamonitoring (whitepaper) van het ANP en kom erachter hoe marketeers en directeuren in Nederland echt denken over mediamonitoring.