Artificial Intelligence binnen het communicatievak: tijd voor actie! - ANP

Artificial Intelligence binnen het communicatievak: tijd voor actie!

Artificial Intelligence binnen het communicatievak: tijd voor actie!

Artificial Intelligence (AI): een ontwikkeling die niet meer weg te denken is uit onze maatschappij. Denk aan virtuele assistenten die spraakcommando’s opvolgen of chatbots voor het automatiseren van klantenservice. Ook binnen het vakgebied communicatie dringt de invloed van AI steeds verder door. Sommige organisaties zetten al slimme technologieën in om werkzaamheden als mediamonitoring te vereenvoudigen en te optimaliseren. AI kan een belangrijke rol spelen binnen het communicatievak én mediamonitoring. ANP Zakelijk onderzocht de huidige situatie en de mogelijke rol van AI in de toekomst. De belangrijkste conclusies? Die leest u hier.

Mogelijkheden van AI voor het communicatievak

In hun communicatie hebben bedrijven en organisaties te maken met veel verschillende betrokken partijen: de eigen medewerkers, klanten, stakeholders en andere externe relaties. Ontwikkelingen rondom AI geven deze communicatie opnieuw vorm. Zo creëren organisaties met AI-algoritmes op maat gemaakte online content voor hun klanten. Het resultaat? Een zogenaamde Customized Web Experience. Ook kunnen organisaties met behulp van AI nieuwe stukken content genereren op basis van aangeleverde informatie. Zo maken zij bijvoorbeeld eenvoudig rapporten of verslagen.

Naast contentcreatie biedt AI ook belangrijke voordelen voor de customer service van organisaties. Denk aan het analyseren van grote hoeveelheden data, zoals klantgesprekken of -tevredenheidsonderzoeken, maar ook aan de daadwerkelijke service voor de klant. Consumenten hebben tegenwoordig steeds meer behoefte aan snellere, efficiëntere (online) service. Met AI kunnen organisaties klachten sneller monitoren, maar ook sneller oplossen met behulp van bijvoorbeeld een online chatservice. Tot slot kunnen ze directer en persoonlijker communiceren via hun online en socialmediakanalen.

Discrepantie tussen theorie en praktijk

Hoewel er genoeg manieren zijn waarop AI-oplossingen het communicatievak kunnen ondersteunen, blijkt dit in de praktijk nog lang niet altijd te gebeuren. Het onderzoek van ANP Zakelijk onder communicatieprofessionals laat zien dat AI vandaag de dag nog niet op grote schaal wordt ingezet. De belangrijkste reden: communicatieprofessionals zijn nog onvoldoende op de hoogte van de mogelijkheden van AI voor hun eigen vakgebied. Ze missen voorbeelden van daadwerkelijke inzet van AI, en vinden het lastig om een concreet beeld te krijgen van de voordelen. Om die reden kiezen ze vaak alsnog voor meer traditionele werkwijzen.

Toekomst: kansen en voordelen

Hoewel de inzet van AI binnen het communicatievak nog niet zoveel vorm heeft, beseffen communicatieprofessionals wel dat het gebruik van AI voor belangrijke veranderingen kan zorgen binnen organisaties. Denk daarbij vooral aan online media en customer service. Met AI kan dit soort activiteiten (deels) geautomatiseerd worden en kunnen organisaties daarnaast advies krijgen over hoe ze zaken aan moeten pakken. Ook voor mediamonitoring zijn er kansen. Via mediamonitoring kunnen communicatieprofessionals relevant nieuws volgen uit verschillende bronnen, zoals print, social media, online media en RTV. Zo krijgen zij inzicht in ontwikkelingen die relevant zijn voor bijvoorbeeld de eigen organisatie, en kan er snel worden ingespeeld op deze informatie. Uit het onderzoek blijkt dat communicatieprofessionals drie belangrijke kansen zien voor het toekomstige gebruik van AI binnen mediamonitoring.

 

  • Snel kunnen inspelen op ontwikkelingen

 

Mediamonitoring bestaat nu nog vaak uit het handmatig analyseren van een kleine dataselectie of het gebruik van data uit verschillende bronnen. AI maakt het mogelijk grotere hoeveelheden data te doorzoeken en deze inhoudelijk aan elkaar te koppelen in één overzicht. Daardoor kunnen organisaties sneller en relevanter inspelen op ontwikkelingen.

 

 

  • Trends ontdekken in data

 

Dataverwerving is één ding, maar niet elke organisatie heeft de tijd, middelen of kennis om datasets dieper te analyseren. AI-algoritmen kunnen hierbij helpen door relevante trends en ontwikkelingen uit data te onttrekken, en communicatieprofessionals of organisaties proactieve updates te geven van de resultaten. Zo wordt relevante informatie minder snel over het hoofd gezien.

 

 

  • Uitkomsten voorspellen

 

Met AI-oplossingen kunnen organisaties gestructureerde patronen ontdekken, maar ook voorspellingen doen op basis van data en ervaringen uit het verleden. Zo kunnen zij adviezen formuleren over dingen die bij mediamonitoring naar boven komen. Denk aan verwachtingen over welk nieuws belangrijk wordt. Of advies over wel of niet reageren op berichten.

De conclusie? De mogelijkheden van AI voor het communicatievak zijn er. Met name op het gebied van mediamonitoring zijn de voordelen van AI veelbelovend, en ziet men kansen om het werk van de communicatieprofessional te optimaliseren en te vereenvoudigen. Om te zorgen dat dit gebeurt, is het echter zaak dat communicatieprofessionals concrete voorbeelden hebben van de daadwerkelijke inzet van AI. Aan organisaties dan ook de taak om de voordelen van AI onder ogen te zien en de eerste stap te zetten richting de implementatie van dit soort oplossingen binnen de business.

Meer weten over de rol van AI voor het communicatievak en mediamonitoring? Download dan de whitepaper die ANP Zakelijk maakte op basis van het onderzoek onder communicatieprofessionals.